Impactul noilor reglementări asupra normei didactice pentru profesori în 2025

Impactul noilor reglementări asupra normei didactice pentru profesori în 2025

Conform Ordinului nr. 5.198/2025, care reglementează aplicarea modificărilor introduse de Legea nr. 141/2025, cunoscută ca „Legea Bolojan”, norma didactică pentru profesori va suferi schimbări semnificative din toamna anului 2025. Aceste ajustări vizează mii de cadre didactice și marchează prima revizuire majoră a normei de bază din 1995, în contextul măsurilor economice adoptate la nivel național.

Noua legislație impune o creștere a normei didactice cu aproximativ două ore pe săptămână pentru profesori, cu variații în funcție de nivelul de învățământ și calificările acestora. Învățătorii și profesorii din învățământul primar vor continua să aibă norma de tip „un post pe clasă”, dar vor fi obligați să asigure două ore săptămânale de pregătire remedială.

În cazul profesorilor de gimnaziu, liceu și postliceal, norma va ajunge la 20 de ore pe săptămână pentru cei cu diplomă de licență. Totuși, excepții vor exista pentru cadrele didactice cu grad didactic I sau titlul de „profesor emerit”, care vor avea norma redusă la 18 ore. Profesorii care se ocupă de instruirea practică vor avea norme de 26 de ore, iar maiștrii instructori de 22 de ore, cu excepții pentru cei cu grad didactic I și activitate de mentorat.

În învățământul special, norma va fi stabilită la 18 ore pentru profesorii care predau și oferă terapie, iar pentru educatori și maiștri instructori, aceasta va fi de 22 de ore. Cadrele didactice cu peste 25 de ani de vechime și grad didactic I, precum și cele care au demonstrat performanțe educaționale, vor putea beneficia de o reducere a normei cu două ore pe săptămână, fără a le fi afectat salariul. Între 2025 și 2030, se va aplica un regim special care va permite includerea de activități suplimentare în norma didactică, cum ar fi pregătirea pentru examenele naționale și învățarea remedială.

Ordinul prevede și reguli pentru cadrele didactice cu norme în mai multe școli, limitând numărul acestor unități pentru a optimiza resursele din educație. Inspectoratele școlare vor organiza sesiuni speciale între 20 și 22 august pentru completarea normelor didactice, destinat profesorilor care nu și-au constituit integral norma. Aceștia au avut termen până la 14 august pentru a prezenta documentele necesare.

Creșterea normei didactice este parte a unor reforme mai ample în educație, având ca scop eficientizarea cheltuielilor bugetare și îmbunătățirea performanței. Totuși, pentru mulți profesori, aceste schimbări vor însemna o muncă suplimentară care necesită adaptare. Rămâne de văzut dacă noile reglementări vor îmbunătăți calitatea educației sau vor accentua problemele deja existente în sistem.

Etichete: educație Legea Bolojan norme didactice profesori reforme educaționale
Autor: Radulescu Mihai