Asociația Pro Infrastructură (API) a tras un semnal de alarmă cu privire la constrângerile bugetare care afectează construcția autostrăzilor din România. Conform API, Ministerul Transporturilor ar putea avea nevoie de suplimentarea bugetului cu 4-5 miliarde de lei în cadrul rectificării bugetare de luna viitoare, altfel, fondurile pentru proiectele de infrastructură ar putea fi epuizate.
Unul dintre cei mai afectați antreprenori este Dorinel Umbrărescu, care se ocupă de lucrările pe Autostrada A7. API a subliniat că Umbrărescu se află în situația de a acumula o diferență semnificativă între progresul fizic și cel financiar, estimată la 21% pe cele 10 loturi dintre Buzău și Pașcani. Această diferență nu este însă neobișnuită pentru astfel de șantiere, având în vedere o medie de 14-15% pe alte lucrări de autostrăzi și drumuri expres.
Conform API, situația actuală este mai complicată decât în trecut, când Umbrărescu amenința cu rezilierea contractelor din cauza întârzierilor în actualizarea prețurilor. Deși statul a plătit recent aproximativ 300 de milioane de lei către companiile sale, există facturi neplătite în valoare totală de 1,1 miliarde lei, cu o parte dintre acestea având o vechime de peste o lună.
API subliniază că, deși până acum plățile au fost efectuate rapid, această eficiență ar putea fi compromisă dacă Ministerul Transporturilor nu primește fondurile necesare. De asemenea, se menționează că România a angajat un număr prea mare de proiecte rutiere, ceea ce a dus la o competiție acerbă pentru resursele disponibile, estimându-se că cele 5,5 miliarde de euro alocate pentru infrastructură se vor consuma până în 2028.
Asociația solicită o dezbatere transparentă și tehnică între toți actorii implicați în procesul decizional, pentru a evita gestionarea ineficientă a proiectelor de infrastructură.