ARAD. Podul hobanat care se construiește în prelungirea străzii Andrei Șaguna, peste râul Mureș, nu va putea fi deschis circulației conform planurilor inițiale pentru această vară. Deși antreprenorul SC PAB ROMANIA SRL a comunicat finalizarea lucrărilor pe 28 martie 2025, supervizorul proiectului a respins recepția din cauza nefinalizării testelor necesare și a neconformităților tehnice grave identificate ulterior.
Problemele structurale au fost documentate în Raportul de inspecție și neconformitate nr. 2 din 13 mai 2025, care a fost transmis atât proiectantului, cât și executantului. În luna iunie, proiectantul a solicitat un termen de 45 de zile pentru a propune soluții tehnice de remediere.
În lumina acestor dificultăți, Primăria Arad va propune, într-o ședință a Consiliului Local pe 7 iulie, o extindere a termenului de implementare a proiectului „Amenajare traseu de transport public de călători cu autobuzul între zona UTA și strada Ștefan cel Mare” până la 31 decembrie 2025.
Printre problemele apărute se numără cedarea podului sub greutatea proprie, imediat după îndepărtarea suporturilor provizorii. Cablurile de susținere, denumite hobane, nu au preluat tensiunile conform proiectului, ceea ce a dus la o afundare a tablierului. Astfel, podul nu respectă standardele tehnice necesare recepționării.
Primarul Călin Bibarț a subliniat că, deși deschiderea pentru circulație era așteptată în această vară, recepția nu poate avea loc fără efectuarea unor reglaje suplimentare la hobane, având în vedere că podul trebuie să reziste nu doar câțiva ani, ci o sută de ani.
Proiectul este finanțat prin Programul Operațional Regional 2014–2020 și are ca scop reducerea emisiilor de carbon prin investiții în mobilitate urbană. Acesta include realizarea unui nou traseu de autobuz, achiziția de autobuze electrice și amenajarea de stații de transport, dar este blocat de problemele întâmpinate la construcția podului.
Valoarea totală a proiectului se ridică la 227.340.190,36 lei, iar contractul de lucrări, care cuprinde și podul, a suferit mai multe ajustări din cauza creșterii costurilor și modificărilor tehnice. Contractul a fost semnat în ianuarie 2022, cu un termen inițial de finalizare în mai 2024, care a fost ulterior extins.
Viceprimarul Lazăr Faur a declarat că Primăria a solicitat proiectantului să aleagă o soluție de remediere dintr-un set de opțiuni disponibile, având în vedere siguranța și eficiența economică. Între timp, municipalitatea a decontat toate cheltuielile eligibile până la sfârșitul anului 2023, iar restul lucrărilor vor fi finanțate din bugetul propriu.
În concluzie, municipalitatea cere o a doua prelungire a termenului de finalizare, iar podul rămâne închis până la soluționarea problemelor. Responsabilitățile pentru întârzierile în execuție sunt împărțite între antreprenor, proiectant și administrația locală, iar viitorul investiției depinde de soluția tehnică care va fi aleasă.