Ministerul Educației și Cercetării a aprobat o nouă metodologie care reglementează recunoașterea competențelor dobândite în afara educației formale. Ordinul, semnat de ministrul Daniel David, își propune să valorifice abilitățile celor care nu au calificări oficiale, dar care au acumulat experiență practică prin diverse forme de învățare.
Conform comunicatului oficial, implementarea acestei metodologii va avea mai multe efecte pozitive, inclusiv:
- Crearea de oportunități pentru validarea experiențelor de muncă și viață ale persoanelor fără calificări formale.
- Facilitarea integrării pe piața muncii prin accesul la calificări oficiale recunoscute.
- Îmbunătățirea legăturilor dintre educație și cerințele actuale ale pieței muncii.
- Promovarea învățării pe tot parcursul vieții, aliniindu-se la politicile europene.
- Stabilirea unui cadru normativ clar pentru recunoașterea competențelor nonformale și informale.
Ministrul David a subliniat importanța adaptării acestui sistem la realitățile actuale ale pieței muncii, având în vedere că tot mai multe competențe se dobândesc prin educație nonformală și informală. De asemenea, un sistem de credite transparent va facilita transferabilitatea abilităților între diverse ocupații, simplificând procesul de formare și certificare profesională.
Evaluarea competențelor obținute pe alte căi decât cele formale se va desfășura în centre autorizate de Autoritatea Națională pentru Calificări (ANC), pentru ocupații incluse în Clasificarea Ocupațiilor din România. Acestea vor fi reglementate prin standarde ocupaționale corespunzătoare.