Începând cu anul școlar 2025-2026, cadrele didactice din învățământul primar vor fi obligate să aloce două ore pe săptămână pentru activități remediale, menite să ajute elevii cu dificultăți în recuperarea materiei sau pregătirea pentru examene naționale. Aceste măsuri sunt stipulate în Legea nr. 141/2025, cunoscută și sub denumirea de Legea Bolojan, care modifică legislația actuală a învățământului preuniversitar.
Norma didactică va crește de la 18 la 20 de ore pe săptămână, fără o compensație salarială suplimentară. Totuși, profesorii cu peste 25 de ani de vechime și gradul didactic I vor putea beneficia de o reducere a normei cu până la 2 ore, fără a pierde venitul.
Conform noilor reglementări, unitățile de învățământ cu sub 500 de elevi vor fi comasate, afectând aproximativ 900 de directori care vor fi obligați să revină la activitatea didactică fără a mai primi salariul aferent funcției de conducere. Această măsură are rolul de a eficientiza administrarea instituțiilor de învățământ.
De asemenea, se stabilesc limite noi pentru numărul de elevi din clase. Spre exemplu, în învățământul primar, se va permite un maxim de 24 de elevi pe clasă. În cazul grupelor de antepreșcolari, numărul va varia între 7 și 11 copii, în funcție de specificul activităților.
Începând cu 1 septembrie 2025, se va modifica și modul de calcul al salariului pentru plata cu ora, ceea ce va conduce la reduceri semnificative ale veniturilor suplimentare pentru cadrele didactice.
În ceea ce privește bursele, se preconizează tăieri semnificative, în special pentru bursele de merit și excelență, iar fondul pentru burse studențești va fi redus cu 40%. Totuși, bursele sociale vor fi extinse pentru a include mai multe categorii de elevi, inclusiv cei din școlile particulare.
Aceste modificări sunt menite să reorganizeze și să eficientizeze sistemul educațional românesc, însă ar putea genera provocări atât pentru profesori, cât și pentru elevi, în special în ceea ce privește adaptarea la noile norme.