Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) începe o campanie națională dedicată informării cetățenilor cu privire la drepturile lor în relația cu operatorii economici din sectorul HORECA, care include restaurante, baruri, cafenele și fast-food-uri.
Campania se va desfășura între 1 iulie și 17 august 2025, timp în care inspectorii antifraudă vor efectua verificări în diverse locații din țară, bazându-se pe datele din sistemul Ro-e-Case, dedicat aparatelor de marcat electronice.
Obiectivul acestor acțiuni este de a verifica respectarea obligației legale de emitere a bonurilor fiscale pentru serviciile achitate în numerar. Rezultatele preliminare indică faptul că, în anumite cazuri, clienții au primit doar note de plată, fără bon fiscal, o practică ilegală ce afectează colectarea veniturilor la bugetul de stat.
În contextul HORECA, clienții au dreptul de a solicita bonul fiscal la plata în numerar, document ce atestă tranzacția. De asemenea, pentru plățile efectuate cu cardul, clienții pot solicita emiterea bonului fiscal, chiar dacă nu este o obligație legală pentru comercianți. În situația în care comercianții refuză să emită bonul fiscal, clienții au dreptul de a beneficia de servicii fără a plăti, cu excepția cazurilor de defectare a aparatelor fiscale.
ANAF încurajează cetățenii să se implice activ în raportarea neregulilor legate de emiterea bonurilor fiscale. Prezența acestui document este esențială pentru a dovedi plata serviciului și pentru a asigura corectitudinea înregistrării fiscale.
Pentru a facilita raportarea cazurilor în care dreptul la bon fiscal nu este respectat, ANAF oferă o linie de contact. Cetățenii pot trimite sesizări la adresa de e-mail: sesizari.anaf@anaf.ro, inclusiv cu fotografii sau scanări ale documentelor primite în cazul plăților efectuate în numerar, fără bon fiscal.
ANAF solicită detalii relevante pentru o analiză eficientă, cum ar fi denumirea și adresa unității de alimentație publică, data și ora vizitei, precum și o descriere a incidentului.