Construcția podului Orlivka-Isaccea peste Dunăre va face parte din marele coridor de transport sudic, având rolul de a conecta Ucraina cu Uniunea Europeană prin România.
Acest proiect a fost inclus în Strategia de reconstrucție și dezvoltare a regiunii pentru perioada 2025-2027, document publicat pe site-ul Consiliului Regional Odesa. Podul va fi parte integrantă a rutei internaționale E87, care leagă Ucraina de România, Bulgaria și Turcia.
În prezent, șoferii sunt nevoiți să facă un ocol considerabil prin Moldova, traversând granița de două ori. Noul pod va reduce distanța până la Isaccea cu aproximativ 80 de kilometri, conform informațiilor din presa ucraineană.
Construcția podului va beneficia de finanțare internațională, cu un buget estimat de peste 12,6 miliarde de hrivne (aproximativ 27 de milioane de euro) pe o perioadă de trei ani. În 2025 vor fi alocați 1,26 miliarde, în 2026 aproape 3,8 miliarde, iar în 2027 peste 7,5 miliarde de hrivne.
Etapele proiectului
Următoarele etape includ proiectarea, studiile de mediu, construcția efectivă a podului, a drumurilor de acces, precum și crearea punctelor de trecere și conectarea la drumurile internaționale.
Viitorul pod va dispune de patru benzi și trotuare pentru pietoni pe ambele părți, fiind proiectat să reziste la cutremure cu magnitudine de până la 9.
Din partea ucraineană va fi construită o cale de acces cu o lungime de 3 km, iar din partea română - 950 de metri.
În toamna anului 2023, Federația Rusă a atacat punctul de trecere cu feribotul „Orlivka”, situat la granița cu România, în regiunea Odesa, reamintește Ukrainskaia Pravda.