Ucraina a ridicat acuzații la adresa României privind tarifele ridicate de transport pe conducta transbalcanică de gaze naturale, subliniind că acest lucru ar putea limita accesul țării la surse alternative de gaze, inclusiv LNG din porturile grecești și viitoarele livrări din zăcământul offshore Neptun Deep din Marea Neagră.
Transportatorul ucrainean de gaze, GTSOU, a exprimat aceste nemulțumiri, de asemenea, referitor la tarifele impuse și de Bulgaria prin operatorul Bulgartransgaz.
Contextul actual
Ucraina a evidențiat că ruta transbalcanică le asigură accesul la cantități semnificative de gaze provenite din terminalele LNG din Grecia și Turcia, precum și din Azerbaidjan (prin conductele TAP și TANAP), și, în viitor, din producția offshore a României și Bulgariei, conform Profit.ro.
Problemele tarifelor
GTSOU a adus recent această temă în discuție la o întâlnire cu conducerea Agenției pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare în Domeniul Energiei din Uniunea Europeană (ACER).
Reprezentanții ucraineni au subliniat că „aplicarea fragmentată a Codului de rețea UE în privința tarifelor în diferitele țări de pe traseul gazoductului poate face ruta de transport prea costisitoare și, prin urmare, neatractivă, ducând la subutilizarea ei”.
Vladislav Medvediev, directorul general al GTSOU, a declarat: „Deși am obținut rezultate semnificative în dezvoltarea capacității tehnice de transport al gazelor, este esențial să creăm condiții comerciale atractive. Expertiza ACER va fi crucială pentru progresul acestei rute.”
Costurile actuale de transport
Conform GTSOU, costul total de transport pentru livrarea gazelor din Grecia în Ucraina, prin Bulgaria, România și Republica Moldova, depășește 13 euro/MWh. Comparativ, tarifele pentru rutele din Polonia, Lituania sau Croația nu depășesc 6,7 euro/MWh, chiar și în condițiile în care terminalul LNG din Polonia este situat mai departe de Ucraina decât cele grecești.
Profitul Transgaz
De asemenea, se menționează că Transgaz și-a dublat profitul net în primul trimestru din 2025, depășind 500 milioane lei, datorită unei creșteri de 50% a veniturilor din transportul de gaze în România și Republica Moldova.
Fostul șef al GTSOU, Serghei Makogon, a sugerat stabilirea de tarife distincte reduse pentru secțiunile conductei din Bulgaria, România și Republica Moldova sau crearea unei companii joint-venture care să gestioneze aceste porțiuni. El a subliniat că intervenția Comisiei Europene este necesară pentru a facilita aprovizionarea cu gaze a Ucrainei și a regiunii Europei de Est.