Trei lucrări de artă atribuite celebrului artist Kazimir Malevici au fost găsite recent sub o saltea în casa unei pensionare din Israel. Această descoperire, realizată de Yaniv Cohen, un om de afaceri care deține lucrările, stârnește controverse în comunitatea artistică.
Lucrările, intitulată Compoziție suprematistă cu dreptunghi verde și negru (1918), Compoziție cubofuturistă (1912–13) și Compoziție suprematistă cu pătrat roșu și triunghi verde (1915–16), sunt expuse la Muzeul Național de Artă Contemporană din România. Expoziția este sponsorizată de clinica dentară a lui Cohen.
Cu toate acestea, autenticitatea lucrărilor este contestată de Konstantin Akinsha, un cercetător de renume, care susține că nu există dovezi suficiente pentru a confirma proveniența acestora. Akinsha a explicat că lucrările nu au fost documentate în timpul vieții lui Malevici, iar informațiile despre moștenirea acestora sunt insuficiente.
Yaniv Cohen afirmă că Eva Levando, bunica soției sale, a moștenit tablourile de la tatăl ei, un contabil din Odesa. A fost susținut că acesta ar fi achiziționat una dintre opere și ar fi primit celelalte două ca plată pentru servicii. Totuși, Akinsha a subliniat că nu există dovezi că lucrările lui Malevici au circulat pe piețele de artă din Rusia sau Ucraina în perioada interbelică.
În sprijinul autenticitații, Cohen a prezentat certificate de la istoricul de artă Dmytro Horbachov, care a caracterizat lucrările ca fiind exemplare de primă clasă. Totuși, Horbachov a fost implicat în controverse anterioare legate de autenticitatea altor lucrări. De asemenea, un purtător de cuvânt al Sotheby’s a confirmat că Horbachov nu a colaborat niciodată cu ei în calitate de consultant.
Analizele tehnice realizate de laboratoare din Paris și Germania indică faptul că pigmenții ar putea proveni din perioada în care Malevici era activ, dar nu oferă o dovadă concludentă a autenticității lucrărilor. Aceste laboratoare au subliniat, de asemenea, că rapoartele emise nu reprezintă o dovadă de autenticitate.
În ciuda controversei, Cohen afirmă că nu intenționează să vândă tablourile, deși estimările de valoare ajung între 160 și 190 de milioane de dolari. Totuși, e-mailuri obținute sugerează că lucrările au fost oferite ca garanție pentru un împrumut, ceea ce complică afirmațiile lui Cohen despre intențiile sale financiare.
Muzeul Național de Artă Contemporană din România a declarat că expoziția este un „experiment curatorial” și nu trebuie interpretată ca o validare a autenticității lucrărilor. Akinsha a adăugat că multe dintre lucrările atribuite lui Malevici sunt controversate și că piața artei este plină de opere problematice.