Sindicaliștii din domeniul feroviar au tras un semnal de alarmă, afirmând că nimeni din rândul decidenților politici nu a fost tras la răspundere pentru degradarea continuă a industriei feroviare din România. Aceștia subliniază că actuala reformă promovată de guvern ar putea conduce la un haos total în transportul feroviar.
Conform declarațiilor sindicatelor, lipsa fondurilor a fost o constantă în ultimii ani, afectând atât infrastructura, cât și achiziția de material rulant. Astfel, viteza medie de circulație a trenurilor de călători este de doar 44 km/h, în timp ce trenurile de marfă circulă cu o viteză medie de 17 km/h.
Reprezentanții Federației Naționale Feroviară Mișcare Comercial Vagoane au declarat: „Nu a existat niciodată o alocare suficientă de fonduri pentru refacerea infrastructurii feroviare și pentru achiziția de locomotive și vagoane noi.”
Situația devine și mai gravă în contextul compensațiilor financiare. România oferă una dintre cele mai mici compensații din Europa, de doar 42 euro/km, comparativ cu 239 euro/km în Germania sau 298 euro/km în Franța. Aceasta ar putea contribui la scăderea interesului românilor pentru călătoriile cu trenul.
„Deși guvernul actual pare să nu conștientizeze, se apropie dezastrul final”, au mai spus sindicaliștii, subliniind că guvernanții nu sunt dispuși să adopte bunele practici din alte țări.
În plus, operatorii privați beneficiază de compensații care depășesc procentul de 83% din cifra de afaceri, în timp ce CFR Călători primește doar 56%. Această disparitate ridică semne de întrebare cu privire la sustenabilitatea companiei de stat.
Vicepremierul Dragoș Anastasiu a anunțat recent că 266 de companii publice, inclusiv CFR SA și CFR Marfă, generează pierderi semnificative, chiar și după primirea subvențiilor guvernamentale.