Daniel David a propus reglementarea sistemului de home-schooling, fuzionarea școlilor mici din mediul rural și testarea profesorilor titulari o dată la cinci ani.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, susține că Evaluarea Națională este depășită de cerințele actuale ale educației.
Absolvenții de gimnaziu au o cultură generală din ce în ce mai fragilă, deoarece se concentrează doar pe disciplina de română și matematică, care sunt materiile de examen în clasa a opta.
În plus, elevii care manifestă pasiune pentru alte discipline pot pierde oportunitatea de a fi admiși în liceele dorite din cauza notelor mici obținute la evaluare.
Ministrul Educației afirmă: „Nu este corect ca la Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a să fie testate doar două materii. Poate un elev este foarte bine pregătit la biologie și chimie, dar, din cauza unei zile proaste la matematică sau limba română, poate obține o notă foarte mică, ceea ce îi afectează șansele de a accesa un liceu bun.”
În acest context, Daniel David intenționează să propună, începând cu anul viitor, introducerea unor cerințe de dificultate medie din alte materii, pe lângă română și matematică, în cadrul evaluării naționale.
Ministrul subliniază că cele două discipline nu ar trebui să scadă, ca pondere în probă, sub un anumit procent pentru a rămâne relevante.
„Cine se opune acestei inițiative... l-aș întreba: de ce? De ce avem un examen atât de complicat în cadrul învățământului obligatoriu, și de ce, dacă ni se cer mai multe competențe, ne limităm la doar două?” a adăugat el.
Șeful Educației a declarat că va rămâne la conducerea ministerului dacă propunerile din raportul de diagnostic al sistemului de învățământ vor fi acceptate de noul guvern.
Noul președinte, Nicușor Dan, i-a solicitat deja un plan detaliat pentru reformarea rețelei școlare.
Programul România Onestă, promovat de noul președinte, înlocuiește inițiativa România Educată.
Ministrul a subliniat încă de la începutul mandatului său că educația trebuie tratată ca o chestiune de siguranță națională, având în vedere impactul negativ pe care lipsa acesteia îl poate avea asupra viitorului statului, în special prin influența știrilor false și a pseudoștiinței.
Calitatea educației determină, de asemenea, calitatea forței de muncă a generațiilor viitoare, iar investiția în cadrele didactice și în copii reprezintă o responsabilitate crucială a unui stat conștient de viitorul său.