Premierul interimar a asigurat că salariile angajaților din sectorul public nu vor scădea, în ciuda reducerii valorii de referință utilizate pentru calcularea salariului de bază. Aceasta a fost diminuată de la 4.100 lei la 4.000 lei brut, ceea ce va conduce la o scădere de 2,44% pentru anumite funcții ce păstrează coeficientul anterior.
Noua lege a salarizării menține structura cu 12 grade salariale, dar prevede coeficienți diferiți pentru unele funcții. De exemplu, în sectorul sănătății, munca prestată în zilele de sărbătoare și în weekend va fi recompensată mai bine decât în varianta anterioară, iar plafonul pentru sporul de condiții periculoase va fi crescut.
Instituțiile din domeniul sănătății vor fi clasificate în șase categorii, cu diferențe salariale semnificative între spitalele mari și cele mai mici. În educație, indemnizația de dirigenție va varia între 400 și 800 lei brut, în funcție de numărul de elevi din clasă.
De asemenea, Ministerul Afacerilor Externe va implementa creșteri salariale considerabile, un ambasador urmând să primească cu aproape 2.800 lei mai mult. Pe de altă parte, în cercetare, se estimează scăderi semnificative ale salariilor, cu o reducere de până la 18% pentru anumite funcții.
Premierul a subliniat că statul nu poate onora toate cererile sindicatelor, având o limită de 12,1 miliarde lei pentru creșterile salariale planificate. Liderii partidelor din fosta coaliție vor lua o decizie în privința adoptării proiectului, iar neadoptarea acestuia până la sfârșitul lunii ar putea duce la pierderi financiare semnificative pentru România, estimându-se o pierdere de 770 milioane euro din fondurile PNRR.









