Recent, un studiu a relevat o schimbare semnificativă în obiceiurile românilor când vine vorba de ieșirile la restaurant. Aproape 47% dintre respondenți consideră raportul calitate-preț ca fiind cel mai important factor în decizia de a lua masa în oraș. Majoritatea persoanelor ies la restaurant o dată pe lună sau chiar mai rar, iar doar 26% din ei frecventează aceste locații săptămânal.
Unii clienți afirmă că, având în vedere creșterea considerabilă a prețurilor, au început să gătească mai mult acasă. "Acum, ieșirile sunt rare și suntem mai atenți la costuri," spun aceștia. Mulți preferă să renunțe la băuturi și deserturi, optând pentru mese mai simple.
Bugetul mediu alocat pentru o ieșire la restaurant variază între 70 și 150 de lei, doar 6% dintre respondenți fiind dispuși să cheltuie mai mult de 200 de lei. Proprietarii de restaurante, precum Andrei Fâciu, au observat o scădere a afacerilor, în special în luna august, când prețurile au crescut.
De asemenea, comenzile online au scăzut cu 15% în ultimele luni. Consultantul în food delivery, Andrei Iancu, a menționat că această tendință este evidentă, clienții căutând produse cu discounturi și prețuri accesibile.
În ceea ce privește bacșișul, deși clienții continuă să lase tips, sumele oferite sunt semnificativ mai mici. Majoritatea lasă între 5% și 10% din nota de plată, iar unii chiar nu mai oferă deloc bacșiș.