Recent, s-a observat o prezență semnificativă a românilor la evenimente artistice și festivaluri. De exemplu, la un târg de artă din București, au fost înregistrate zeci de mii de vizitatori în decursul a doar patru zile.
La târgul de artă RAD din capitală, au participat 28 de galerii, 120 de artiști și sute de lucrări, incluzând pictură, fotografie, instalații multimedia și sculpturi. Acesta este unul dintre puținele evenimente de artă cu vânzare din România.
Datele colectate de organizatori, în colaborare cu specialiștii de la Deloitte, indică emergența unei noi generații de colecționari de artă în România. Tinerii devin din ce în ce mai conștienți de valoarea unei investiții în acest domeniu.
Pictura continuă să fie în topul preferințelor, urmată de sculptură și fotografie. Arta conceptuală și instalațiile atrag, de asemenea, un interes considerabil. Artiștii români sunt bine cotați la nivel internațional.
Investiții în artă
Cel mai scump tablou din România, evaluat la 40 de milioane de euro, a fost expus recent la Iași, având o greutate de peste 350 de kilograme.
Directorul unei galerii a declarat: „Artiștii din portofoliul nostru includ tineri precum Mihaela Hudrea, ale cărei lucrări încep de la 1.000 EUR, până la artiști consacrați, cum ar fi Marius Ercea, ale cărui lucrări se vând la câteva sute de mii. Achiziția de artă reprezintă o investiție excelentă și o diversificare a portofoliului de investiții.”
Daniela Palimaru, directorul RAD Art Fair, a adăugat: „Pe lângă pictură și sculptură, avem și o zonă dedicată designerilor de produs. Conceptul de collectible art este foarte răspândit, dar poate nu este atât de bine cunoscut în România. Este vorba despre produse realizate în serie limitată, care se apropie foarte mult de arta contemporană. Tinerii încep să înțeleagă și să se joace cu arta, integrând-o în viața lor de zi cu zi.”
Profilul colecționarilor români
Acelasi studiu arată că 65% dintre colecționarii români au între 35 și 56 de ani, iar opt din zece preferă arta creată după anul 2000.
Ovidiu Șandor, președintele Fundației Art Encounters din Timișoara, afirmă: „Există cu siguranță oameni care achiziționează artă din când în când, chiar dacă nu își propun să devină colecționari. Aceștia doresc să aibă acasă lucrări pe care le aleg personal. Achizițiile se îndreaptă spre lucrările tinerilor artiști, iar publicul consumă artă contemporană, chiar dacă nu achiziționează neapărat o lucrare.”
Estetica și preferințele personale sunt principalii factori care ghidează achizițiile colecționarilor români.