România ar putea fi afectată economic de recentele taxe vamale de 15% impuse de Statele Unite exporturilor europene, cu un impact semnificativ asupra industriilor auto și a oțelului. Producătorii locali se văd nevoiți să caute piețe alternative, iar restructurările și reducerea producției devin o realitate pentru multe companii.
Noile taxe vor influența în special sectoarele care depind de schimburile comerciale cu țări precum Germania, Italia, Franța și Ungaria. Industria auto, deja sub presiune din cauza competiției crescute din partea modelelor electrice din China, se află în centrul atenției.
Iulian Lolea, macroeconomist la Confederația Patronală Concordia, a subliniat interdependența României cu Germania, principalul exportator în SUA. El a menționat că industria auto se află într-o „furtună perfectă”, având în vedere scăderea producției și provocările suplimentare generate de noile taxe, ceea ce ar putea conduce la o creștere a șomajului în acest sector.
Conform datelor statistice, exporturile României către SUA includ cereale, componente electrice, anvelope și piese auto, în timp ce țara noastră importă armament și vehicule aeriene.
În fața acestei situații, companiile ar putea căuta rute comerciale alternative care să ofere condiții vamale mai favorabile. Specialiștii sugerează că Europa ar putea deveni mai competitivă dacă taxele aplicate produselor din China rămân ridicate.
Christian Năsulea, economist, a remarcat că noile taxe americane ar putea agrava o situație economică deja dificilă pentru România. Deși nu sunt singurul factor, acestea ar putea contribui la o recesiune tehnică, având în vedere că economia României a avut un avans modest de 0,3% în primul trimestru.