România riscă să piardă 11,9 miliarde de euro din fondurile PNRR, avertizează Marcel Boloș

România riscă să piardă 11,9 miliarde de euro din fondurile PNRR, avertizează Marcel Boloș

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a recunoscut vineri că țara noastră se confruntă cu un "ritm lent" în implementarea investițiilor, ceea ce necesită măsuri urgente pentru salvarea fondurilor.

Conform datelor prezentate de ministru, autoritățile de la București au identificat proiecte în întârziere în valoare de 8 miliarde de euro, la care Comisia Europeană adaugă alte 3,9 miliarde de euro. Suma totală expusă riscului reprezintă aproape jumătate din totalul de 28 de miliarde de euro alocat României prin PNRR, conform news.ro.

Condiții stricte de la Bruxelles

Pentru ca un proiect derulat prin PNRR să fie considerat în grafic, autoritățile europene impun ca stadiul de implementare să fie de cel puțin 50%. Această cerință exercită o presiune semnificativă asupra autorităților române, având în vedere ritmul lent de implementare a investițiilor.

„Progresul fizic solicitat de Comisie pentru investiții ca să rămână pe componenta de grant este de 50%, ceea ce reprezintă o condiție severă pentru noi, deoarece ritmul lent de implementare a investițiilor persistă”, a explicat Marcel Boloș într-o conferință de presă.

Renegocierea PNRR, soluția pentru salvarea fondurilor

Boloș a subliniat că renegocierea Planului Național de Redresare și Reziliență este crucială pentru țara noastră: „Riscul de a pierde banii europeni este semnificativ, iar renegocierea PNRR este esențială, având în vedere investițiile de 8 miliarde de euro care riscă să nu fie implementate.”

„Comisia Europeană a evaluat că, în plus față de acești 8 miliarde, încă 3,9 miliarde s-ar afla în aceeași situație, iar acum ne concentrăm pe securizarea absorbției grantului, care înseamnă 13,1 miliarde de euro pentru țara noastră”, a adăugat ministrul.

Soluții alternative prin programe naționale

Autoritățile de la București caută soluții pentru a salva fondurile prin preluarea unor proiecte din programele naționale existente. Marcel Boloș a explicat că au fost clarificate aspectele tehnice pentru proiectele de infrastructură de apă-canalizare din Programul "Anghel Saligny", finanțat din fonduri guvernamentale, astfel încât unele dintre acestea să fie transferate pentru finanțare în PNRR.

De asemenea, proiectele care vizează componenta de conectivitate pentru comunitățile locale ar putea beneficia de finanțare europeană, acest aspect fiind în prezent analizat de Comisia Europeană.

„La Ministerul Transporturilor, unde este o sumă semnificativă pentru proiectele de infrastructură de transport, discutăm despre actualizarea costurilor și transferul unei sume importante din bugetul de stat, pe care noi o considerăm finanțare publică națională, pentru a acoperi valoarea proiectelor decontate din fonduri PNRR”, a precizat Boloș.

Factorul critic

Ministrul a avertizat că timpul rămas până la data limită de implementare a PNRR - 31 august 2026 - este esențial pentru succesul programului. „Fiecare clipă rămasă până la data finală de implementare a PNRR-ului este prețioasă, astfel încât să reușim să nu pierdem cei 28 de miliarde de euro alocați”, a subliniat Marcel Boloș.

Absorbția fondurilor va depinde în mare măsură de capacitatea autorităților de a realiza o monitorizare eficientă în perioada rămasă, iar renegocierea planului reprezintă „salvarea portofoliului de proiecte de investiții cu un ritm lent de implementare, respectiv înlocuirea acestora cu proiecte compatibile cu criteriile de eligibilitate PNRR”.

Sursa stire:
Etichete: Comisia Europeană fonduri europene investiții Marcel Boloș PNRR
Autor: Paraschiv Dumitru