România se confruntă cu o pierdere semnificativă de 2,3 miliarde de euro din fondurile Uniunii Europene destinate proiectelor de infrastructură rutieră. Aceste fonduri au fost alocate pentru autostrăzi deja finalizate sau aflate în stadii avansate de execuție, însă pentru completarea acestora este nevoie de finanțare suplimentară din bugetul de stat.
Autostrada A7, care are rolul de a conecta Moldova cu Muntenia, începe de la Ploiești și se îndreaptă spre Siret, la granița cu Ucraina. Structurată în mai multe tronsoane, această autostradă a rămas fără finanțare europeană pentru secțiunile dintre Ploiești și Focșani.
Deși aproximativ 150 de km de autostradă sunt în construcție, circulația se desfășoară deja pe mai mult de 60% din acest traseu. Ultimele două loturi, de la Mizil la Buzău, sunt așteptate să fie finalizate în următoarele luni.
Conform lui Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, din loturile ce nu mai beneficiază de finanțare prin PNRR, aproximativ 70% din fonduri au fost deja consumate, iar o parte din proiecte sunt aproape finalizate. Aceasta ridică întrebarea despre viitorul finanțării pentru aceste autostrăzi, având în vedere că o parte din ele vor necesita resurse suplimentare.
Comisia Europeană continuă să aloce bani pentru porțiunile de autostradă între Focșani și Pașcani, unde progresul lucrărilor este de aproximativ 30%. Activistii susțin că neîndeplinirea cerințelor legale în domeniul achizițiilor publice a contribuit la acest impas.
În plus, 55 de km din Autostrada A8, cunoscută și sub denumirea de Autostrada Unirii, rămân în pericol, iar pe două secțiuni lucrările sunt abia la 10%. De asemenea, 39 de km din Autostrada Transilvania se află într-o situație similară, fără finanțare europeană. Proiectele de modernizare a căii ferate între Arad, Timișoara și Caransebeș au întâmpinat de asemenea dificultăți financiare.
Ministerul Transporturilor ar trebui să aloce fonduri suplimentare din bugetul de stat pentru a continua lucrările pe aceste șantiere, iar viitorul acestor proiecte depinde de accesarea de noi fonduri europene. În ciuda acestor provocări, autoritățile au anunțat că în curând va fi deschis traficul pentru ultima porțiune a drumului expres Craiova-Pitești, facilitând astfel circulația din centrul țării spre Constanța.