România, pe ultimul loc în Europa la educația preșcolară: cauze și efecte

România, pe ultimul loc în Europa la educația preșcolară: cauze și efecte

România se confruntă cu o rată alarmant de scăzută a participării copiilor la grădiniță, fiind lider negativ în Uniunea Europeană. Specialiștii subliniază impactul negativ pe care absența educației timpurii îl are asupra dezvoltării copiilor.

În special în mediul rural, mulți părinți aleg să nu-și înscrie copiii la grădiniță din diverse motive. De exemplu, la o grădiniță din Rediu, județul Iași, aproximativ 30% din copii lipsesc lunar. Educatorii observă că părinții preferă să își țină copiii acasă pentru a petrece mai mult timp împreună sau din cauza problemelor familiale.

Conform datelor Eurostat, dificultățile financiare și distanța față de o grădiniță sunt principalele bariere pentru părinții români. În timp ce în alte țări europene, precum Franța sau Belgia, rata de înscriere este aproape de 100%, în România doar 76% dintre copii beneficiază de educația preșcolară.

Pandemia a agravat această situație, multe familii alegând să nu mai trimită copiii la grădiniță, considerând că pot gestiona educația acasă. Experții în educație avertizează că această decizie are consecințe pe termen lung. De exemplu, copiii care nu frecventează grădinița ajung să aibă dificultăți în a se adapta la școală, neavând deprinderile necesare.

În plus, raportul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) evidențiază o prăpastie în accesul la educația timpurie între zonele rurale și cele urbane, lăsând copiii din familii defavorizate vulnerabili la abandonul școlar.

Informatii preluate si adaptate din: Stirile PROTV
Etichete: abandon școlar copii educație Eurostat grădiniță România
Autor: Paraschiv Dumitru