Investițiile în domeniul apărării reprezintă o prioritate esențială pentru România, iar acestea ar putea proveni din bugetul dedicat acestui sector.
În curând, va avea loc un summit NATO crucial la Haga, unde statele membre vor decide să aloce 5% din PIB pentru pregătirea militară și industriile conexe.
Pe baza discuțiilor desfășurate la Vilnius în format B9, președintele Nicușor Dan subliniază că o prioritate pentru armata română este îmbunătățirea mobilității.
În prezent, România investește aproximativ 8 miliarde de euro în apărare, iar se estimează că bugetul va crește la peste 17 miliarde până în 2032.
Din această sumă, 1,5% reprezintă cheltuieli conexe apărării, iar președintele propune ca acești bani să fie direcționați către modernizarea infrastructurii necesare pentru poligoanele militare. Aceasta ar include, de exemplu, extinderea drumurilor în zona Cincu și construirea de poduri noi. Un punct strategic de mare importanță este Portul Constanța.
Nicușor Dan, președintele României: "De exemplu, modernizarea Portului Constanța este imperativă, iar o cale ferată care să conecteze portul cu Ucraina este de asemenea esențială. O autostradă care să ducă până în Ucraina ar trebui să fie realizată. În termen de 7 ani, ar trebui să creștem cheltuielile de la 2,3% la 3,5%. Deși în mod normal nu ar trebui să investim atât de mult în apărare, toate statele membre au convenit că acțiunile hibride ale Rusiei se manifestă deja, iar pericolul este real, motiv pentru care nu ne permitem să ignorăm aceste investiții."
După declanșarea conflictului din Ucraina, statul român a început mai multe investiții în Portul Constanța. Anul trecut, au fost procesate peste 77 de milioane de tone de marfă, dintre care 27 de milioane au fost cereale.
Aceste progrese au fost posibile datorită modernizării liniilor ferate, construirii de parcări noi pentru tiruri, extinderii cheurilor și implementării unui sistem de ancorare a barjelor în larg, care permite transbordarea mărfurilor direct pe navele comerciale.
Analiștii militari consideră că prioritatea ar trebui să fie modernizarea căii ferate.
Virgil Bălăceanu, fost reprezentant al României la Comandamentul NATO de la Bruxelles: "Ungaria s-a opus traversării tehnicii de luptă pe teritoriul său, de aceea este necesară construirea coridorului Tracia, între România, Bulgaria și Grecia. Nu ne putem axa exclusiv pe transportul rutier, deoarece este nevoie de multe trailere; pe calea ferată, un batalion de tancuri poate fi transportat eficient."
Propunerea de alocare a 5% din PIB pentru apărarea NATO ar putea fi adoptată oficial la summitul de la Haga, programat pentru 24 iunie.
Din cele 32 de state membre, doar 7 cheltuiesc în prezent mai mult decât România pentru apărare, Polonia apropiindu-se deja de 5%, urmată de Estonia, Statele Unite și Letonia.
Urmăriți Știrile PRO TV pe canalul de social media preferat.