Ucraina se află într-o perioadă crucială de reconstrucție, iar România joacă un rol esențial în facilitarea acestui proces. Lucrările de infrastructură din România, în special cele care leagă porturile de căile ferate, sunt deja în desfășurare.
Portul Constanța are șanse să devină principalul hub logistic pentru reconstrucția Ucrainei, motiv pentru care autoritățile române investesc în extinderea și modernizarea acestuia. Recent, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a semnat un contract pentru extinderea drumului dintre Poarta 7 și nodul rutier de la Canalul Dunăre–Marea Neagră, un proiect cu o valoare de 291,63 milioane lei, finanțat din fonduri europene și bugetul de stat.
De asemenea, CFR Infrastructură a semnat un contract de 524,5 milioane lei pentru modernizarea căilor ferate din Portul Constanța, care va permite creșterea vitezei de circulație și electrificarea completă a liniei. Aceste lucrări sunt esențiale pentru a sprijini fluxurile de mărfuri necesare reconstrucției Ucrainei.
În plus, la Valu lui Traian, se construiește o grupă de așteptare pentru trenurile de marfă, un proiect de 347,76 milioane lei, care va îmbunătăți infrastructura feroviară în zonă.
Autoritățile române subliniază importanța Portului Constanța ca hub logistic. Fostul ministru al Transporturilor a afirmat că acesta trebuie să devină principalul centru de logistică pentru reconstrucția Ucrainei, în timp ce ministrul Afacerilor Externe a încurajat antreprenorii români să participe la licitațiile din Ucraina.
Costurile totale pentru reconstrucția Ucrainei sunt estimate la peste 500 de miliarde de euro, iar majoritatea fondurilor vor proveni din Europa. Comisia Europeană a creat un fond de capital dedicat acestei cauze, iar peste 2.000 de companii europene sunt deja interesate de proiectele de reconstrucție.