România, lider în abandonul universitar în UE: universitățile găsesc soluții pentru studenți

România, lider în abandonul universitar în UE: universitățile găsesc soluții pentru studenți

România se află pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește abandonul universitar, iar universitățile caută metode pentru a reduce acest fenomen. Una dintre inițiativele implementate este organizarea de școli de vară pentru liceeni, care le oferă ocazia să experimenteze viața de student înainte de a face o alegere finală.

La Universitatea de Vest din Timișoara, 300 de elevi din clasele a XI-a și a XII-a participă la aceste cursuri de vară. Mara, o elevă care se gândește să studieze design sau grafică, afirmă: „Experiența de la cursuri mă ajută să înțeleg dacă aceasta este cu adevărat alegerea mea.”

O altă școală de vară se desfășoară în Galați, unde elevii au oportunitatea de a locui la cămin și de a interacționa cu profesorii.

Potrivit estimărilor profesorilor, între 20% și 30% dintre studenți își dau seama în primele luni că specializarea aleasă nu li se potrivește, ceea ce conduce la abandon. Irina Macsinga, profesor la Universitatea de Vest din Timișoara, subliniază că „primul an are un risc mai mare de abandon, în special după semestrul 1”, deoarece studenții nu sunt încă pregătiți mental să facă față cantității mari de informație.

De asemenea, Dr. ing. Costel Ungureanu, decan la Facultatea de Arhitectură Navală Galați, afirmă că abandonul nu este neapărat legat de prestigiu, ci mai degrabă de situația personală a fiecărui student.

Conform datelor Ministerului Educației, domeniul Afaceri, Administrație și Drept prezintă cea mai mare rată de abandon. O studentă la Drept, Teodora Catană, recunoaște că o tabără de vară a ajutat-o să își aleagă domeniul, afirmând: „Când am văzut ce presupune Dreptul, am rămas fascinată.”

Ultimul raport Eurostat arată că 16,8% dintre tinerii români cu vârste între 18 și 24 de ani renunță la studii, în comparație cu o medie de 9,3% în Uniunea Europeană.

Etichete: abandon universitar educație studii tineri universități
Autor: Paraschiv Dumitru