Reducerea adaosului comercial va fi implementată începând de luni și pentru produsele nealimentare din Ungaria, conform informațiilor furnizate de Hirado. Ministerul Economiei Naționale a comunicat că adaosul comercial aplicat de drogherii se va reduce la 15% pentru 30 de categorii de produse, inclusiv articole chimice, produse de uz casnic, igienă personală și cosmetice.
Măsura, anunțată de Viktor Orban, are scopul de a limita creșterea nejustificată a prețurilor. Potrivit agenției maghiare de stat citate, aceasta a condus la o reducere rapidă, durabilă și semnificativă a prețurilor, cu o scădere medie de peste 19% pentru peste 900 de produse.
Alegeri 2025
Presa internațională a reacționat la victoria lui Nicușor Dan, numit „matematicianul care a alungat fantoma extremei drepte din România”. Biroul Electoral Central a anunțat oficial rezultatele finale ale alegerilor prezidențiale, cu Dan obținând 53,6% din voturi, față de 46,4% pentru Simion.
Reacția oficială de la Budapesta a fost una de ușurare după câștigarea alegerilor de către Nicușor Dan, care a fost felicitat de lideri mondiali, inclusiv de Meloni.
Conform Ministerului Economiei, lupta împotriva creșterii prețurilor va intra într-o nouă fază începând de luni. Guvernul va extinde reducerea adaosului comercial la produse de uz casnic, aplicându-se la încă 30 de categorii de produse, inclusiv detergenți de vase, detergenți de rufe sub formă de pulbere, batiste de hârtie și geluri de duș. S-a observat că adaosul comercial pentru aceste produse depășea 30%.
Printre produsele cu preț plafonat se numără și hârtia igienică, iar comercianții mari au anunțat raționalizarea vânzărilor, limitând achizițiile la maximum 5 unități per cumpărător, fără aplicarea de discounturi suplimentare.
Ministerul Economiei a confirmat că măsura vizează drogheriile care comercializează peste 40% din produsele de uz casnic de pe piață, incluzând magazinele DM, Rossmann, Müller, Douglas, Azúr, Estée Lauder și Yves Rocher. Magazinele mixte, care vând atât produse alimentare, cât și nealimentare, nu vor fi afectate direct de noua reglementare, însă reducerea prețurilor în drogherii va stimula concurența și va contribui la scăderea generală a prețurilor.
Impactul acestor măsuri a fost deja resimțit săptămâna trecută, când mai mulți comercianți au redus prețurile pentru o gamă largă de produse specifice ministerului, conform agenției de presă a televiziunii publice maghiare.
Viktor Orban a anunțat și alte plafonări, inclusiv pentru servicii de internet și telefonie. Guvernul a purtat negocieri cu instituțiile de credit, companiile de asigurări și firmele de telecomunicații pentru înghețarea tarifelor serviciilor, cu scopul de a limita creșterea prețurilor. Băncile vor readuce taxele aplicate la nivelul din ianuarie 2025, iar companiile de asigurări s-au angajat să limiteze premiile pentru asigurările de locuințe la nivelul din 31 decembrie 2024.