Raportul OCDE privind educația din România: provocări majore și soluții necesare

Raportul OCDE privind educația din România: provocări majore și soluții necesare

Grădinițele și creșele sunt adesea percepute ca un privilegiu rezervat celor cu resurse financiare. În mediul rural, abandonul școlar își are rădăcinile încă din învățământul primar, iar un sfert dintre elevi nu finalizează clasa a opta din cauza lipsei de înțelegere a utilității educației.

Mulți profesori se confruntă cu stagnarea profesională, predând aceleași materii fără a beneficia de mentorat din partea colegilor mai experimentați. După o analiză de doi ani a sistemului educațional, se evidențiază că educația timpurie este cel mai neglijat sector în ceea ce privește finanțarea și politicile de învățare coerente.

Provocările sistemului educațional

La nivel de creșă, există doar 6.000 de locuri disponibile în instituțiile de stat, în condițiile în care cererea este de până la trei ori mai mare. Doar 11% dintre copiii sub 3 ani reușesc să obțină un loc.

De asemenea, grădinițele sunt finanțate în mare parte din contribuțiile părinților, ceea ce creează o prăpastie tot mai adâncă între mediul urban și cel rural.

Unul din patru elevi abandonează școala pentru a-și ajuta părinții, înainte de a susține examenul de la finalul clasei a opta. Școlile din zonele defavorizate și cele de la periferie înregistrează cele mai slabe rezultate școlare.

Comentariile experților

Andreas Schleicher, reprezentantul OCDE, subliniază: „Inegalitățile dintre elevi reprezintă o provocare majoră. Un aspect neglijat este relevanța educației; prea puțini tineri consideră că școala îi pregătește pentru viitor.” Pentru a recupera tinerii care au părăsit sistemul educațional și care nu sunt pregătiți pentru piața muncii, România alocă cea mai mică sumă din Uniunea Europeană pentru formarea profesională.

Deși există recompense pentru elevii promițători, investițiile nu aduc rezultatele așteptate. Raportul evidențiază că doar o mică parte din elevii de gimnaziu și liceu ating excelența, iar bursele sunt acordate în funcție de performanța academică, în condițiile în care criteriile se schimbă anual.

Cu toate acestea, disparitățile sunt evidente: 500.000 de elevi dintr-un total de un milion și jumătate beneficiază de burse de merit, deși 40% dintre cei evaluați în cadrul testelor PISA au performanțe slabe la citire și matematică.

Recomandările OCDE

Schleicher adaugă: „Dacă ar fi să-mi doresc ceva pentru educația din România, ar fi ca materia predată să fie redusă, dar aprofundată. Consolidarea acestei fundamente și corelarea cu subiectele de examen ar putea îmbunătăți rezultatele.” OCDE sugerează de asemenea implementarea unui sistem de mentorat pentru profesori, în care cei experimentați să îi ghideze pe cei aflați la început de carieră.

Schleicher subliniază importanța creării unui mediu de lucru atractiv și a oportunităților de dezvoltare profesională, înainte de a se discuta despre salariile profesorilor.

În ceea ce privește studiile superioare, România se confruntă cu o rată scăzută de studenți comparativ cu restul Uniunii Europene, iar 48% dintre cei care se înscriu în primul an abandonează studiile înainte de a obține diploma de licență.

Sursa stire:
Etichete: abandon școlar educație inegalitate OCDE reforme educaționale
Autor: Paraschiv Dumitru