Industria auto europeană se confruntă cu dificultăți semnificative în îndeplinirea țintei de reducere a emisiilor de CO2 cu 100% pentru autoturisme până în 2035. Această afirmație a fost făcută de către liderii companiilor auto înainte de o întâlnire importantă cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Într-o scrisoare adresată acesteia, președinții asociațiilor europene de automobile și furnizorilor de componente au exprimat temeri privind fezabilitatea obiectivelor stabilite. Semnatarii, inclusiv șefii de la Mercedes-Benz și Schaeffler AG, au recunoscut angajamentul față de un viitor fără emisii, dar au subliniat obstacolele actuale care fac imposibil respectarea termenelor stabilite.
Printre provocările menționate se numără dependența crescută de furnizorii asiatici pentru baterii, infrastructura de încărcare insuficient dezvoltată și costurile ridicate de producție. În prezent, vehiculele electrice reprezintă doar 15% din totalul autoturismelor noi din Uniunea Europeană, iar utilitarele sunt chiar mai puțin reprezentate, la 9%.
Conducătorii industriei solicită o revizuire a abordării actuale, cerând o reducere de 55% a emisiilor de CO2 până în 2030, cu obiectivul de 100% până în 2035. Aceștia consideră că aceste ținte sunt nerealiste în contextul economic și tehnologic actual.
În loc de o abordare rigidă, ei propun o strategie diversificată, care să includă nu doar automobile electrice, ci și hibride, vehicule cu motoare eficiente și cele pe hidrogen. De asemenea, se solicită o revizuire a reglementărilor privind emisiile pentru camioane și autobuze, argumentând că măsurile legale nu vor accelera tranziția.
Reacția industriei vine după ce Comisia Europeană a oferit constructorilor auto un termen suplimentar pentru a se conforma cu cerințele de reducere a emisiilor, inițial stabilite pentru 2025, iar Partidul Popular European solicită o reevaluare a planului de interzicere a vehiculelor cu motoare pe combustie din 2035.