Provocările educației și cercetării în România: drumul spre o economie a cunoașterii

Provocările educației și cercetării în România: drumul spre o economie a cunoașterii
Pexels-RDNE Stock project

Valentin Lazea, economist la Banca Națională a României, a exprimat îngrijorări cu privire la capacitatea țării de a deveni o economie bazată pe tehnologie avansată. El a subliniat că actualele scoruri PISA și procentul ridicat de analfabetism funcțional, estimat la 40%, subminează eforturile în acest sens.

„Fără reforme în educație și un sistem de cercetare ineficient, este greu să sperăm la progrese semnificative”, a afirmat Lazea în cadrul summit-ului "Dezvoltare inteligentă, competitivitate europeană". Propunerile sale includ stimulente pentru profesori care lucrează în mediul rural și burse de studiu pentru elevii de liceu din aceste zone, cu condiția ca aceștia să se întoarcă după finalizarea studiilor.

El a subliniat importanța creării unui ecosistem eficient care să conecteze inovatorii cu producătorii și comercianții, facilitând astfel transferul de cunoștințe și tehnologii. Lazea a criticat lipsa colaborării dintre actorii din domeniul cercetării și a afirmat că este esențial să existe un mecanism de piață care să sprijine cei mai talentați tineri din mediul rural.

Referitor la tendințele economice, Lazea a menționat că România și Europa se îndreaptă spre o economie a serviciilor, din cauza constrângerilor legate de resursele strategice. Deși România are un excedent în anumite domenii, precum transporturile și serviciile informatice, există un deficit semnificativ în turism și servicii de construcții.

Acesta a subliniat necesitatea promovării turismului cultural și a diversificării serviciilor, menționând că România are potențialul de a deveni un lider în domeniul serviciilor personale datorită abilităților lingvistice ale populației.

Etichete: BNR economie educație inovație Valentin Lazea
Autor: Paraschiv Dumitru