Proiectul feroviar major din România, afectat de probleme financiare și întârzieri în plăți

Proiectul feroviar major din România, afectat de probleme financiare și întârzieri în plăți

Pe cel mai dificil sector, șantierul este practic abandonat, deoarece muncitorii nu și-au mai primit salariile. Constructorul menționează că a încasat fonduri cu dificultate de la statul român.

Patru utilaje de foraj, cu denumiri feminine - Eleni, Varvara, Alexandra și Konstantina - sunt instalate în adâncurile pământului, pentru a săpa galerii de peste 20 de kilometri în județul Brașov. Deși operațiunea a început acum un an, aceasta este în prezent oprită. Muncitorii, neplătiți de două luni, s-au oprit din lucru.

Muncitor: "Aproximativ 170 de muncitori suntem, toți ne-am oprit de trei săptămâni. Din ianuarie au început problemele serioase; am acceptat să încercăm o rezolvare amiabilă, dar nu s-a realizat nimic."

Muncitor: "Ajungem să lucrăm o săptămână pe lună, iar trei săptămâni suntem opriți din cauza lipsei de materiale și a fondurilor insuficiente pentru muncitori."

Detalii despre proiect

Proiectul are un cost estimat de 3 miliarde de lei. Sectorul de cale ferată Apața-Cața din județul Brașov face parte din coridorul Rin - Dunăre și va permite, la finalizare, o viteză a trenurilor de 160 de kilometri pe oră. Investiția a început în 2020 și ar trebui să fie finalizată anul viitor. Cu toate acestea, lucrările au avansat cu greu, ajungând doar la jumătate, iar inflația a crescut costurile.

Constructorul afirmă că, în ultimele luni, au existat dificultăți, dar asigură că situația este pe cale de a se rezolva.

"În ultimele luni, au existat sincope în fluxul de încasări pentru ajustările de prețuri, ceea ce a dus la întârzieri, dar acestea sunt în curs de normalizare. Situația ar trebui să se rezolve până la sfârșitul lunii mai", a transmis AKTOR.

În replică, oficialii din Ministerul Transporturilor afirmă că CFR nu are datorii către executanți, însă recunosc că actualizarea prețului lucrării, aprobată de Guvern în aprilie, ar putea duce la noi obligații de plată.

Lucrările au fost finanțate în mare parte de Uniunea Europeană, printr-un program care s-a încheiat anul trecut. Cu toate acestea, nu am reușit să consumăm fondurile în termenul stabilit.

Ionuț Ciurea, asociația Pro Infrastructura: "De 5 luni de zile stăm pe finanțare de la bugetul de stat. Având în vedere că bugetul de stat este așa cum îl știe întreaga țară, nu ne-ar mira să existe cu adevărat probleme cu plățile."

Vestea bună este că Uniunea Europeană va asigura, în cele din urmă, fondurile necesare printr-un alt program de finanțare ce va fi implementat în curând.

Sursa stire:
Etichete: infrastructură probleme financiare proiect feroviar salarii muncitori Uniunea Europeană
Autor: Paraschiv Dumitru