Programul Rabla se oprește după două decenii: Guvernul propune taxe mai mari pentru mașinile vechi

Programul Rabla se oprește după două decenii: Guvernul propune taxe mai mari pentru mașinile vechi

Guvernul României a decis suspendarea programului Rabla, care a funcționat timp de 20 de ani, în paralel cu programul Casa Verde. Această măsură va afecta pe termen lung comercianții și persoanele implicate în domeniul auto.

Premierul Ilie Bolojan a declarat că, având în vedere bugetul limitat, este necesară o concentrare asupra programelor care pot îmbunătăți exporturile și care pot rezolva dezechilibrele din sistemul energetic, în special în sectorul energiei fotovoltaice.

De asemenea, se discută despre o reformă a impozitului auto, care în prezent se bazează pe capacitatea cilindrică a vehiculului. În viitor, se va ține cont și de vechimea mașinii și de emisiile de dioxid de carbon, ceea ce ar putea aduce 17 miliarde de lei anual la bugetul de stat.

Dan Vardie, președintele APIA, a menționat că, de exemplu, în primii cinci ani, impozitul nu va crește pentru mașinile noi, iar vehiculele electrice și hibride vor beneficia de aceleași condiții favorabile.

În multe țări europene, taxele pentru mașinile poluante sunt deja o realitate, cu sume care pot ajunge la mii de euro. De exemplu, în Franța, o mașină cu emisii mari poate fi supusă unei taxe de până la 2.600 de euro, iar în Irlanda, impozitul anual poate depăși 2.300 de euro, în funcție de emisiile de carbon.

Se preconizează că modificările vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2026, iar nerespectarea acestora ar putea duce la pierderi financiare semnificative pentru stat.

Informatii preluate si adaptate din: Stirile PROTV
Etichete: impozite mediu poluare Rabla taxe
Autor: Paraschiv Dumitru