Cadrele didactice nu au voie să compare elevii între ei, chiar dacă mulți părinți solicită acest lucru. Psihologii avertizează că aceste măsuri exagerează dorința de a proteja elevii cu note mai mici.
Testările cu subiect unic pentru clasele mici devin confidențiale. După cinci ani în care rezultatele examenelor naționale au fost afișate anonim, Ministerul Educației a decis ca și calificativele din aceste teste să nu mai fie discutate deschis în clasă. Accesul la aceste informații este limitat doar la profesori, elevi și părinți.
Majoritatea părinților preferă ca notele copiilor lor să rămână private, de teama că ar putea afecta stima de sine a acestora. Unii profesori afirmă că, în consultațiile individuale, părinții cer adesea informații despre nivelul de performanță al copilului comparativ cu colegii.
Psihologul Simona Hainagiu subliniază că tendința de a compara elevii nu este naturală, iar profesorii încearcă să evite comparațiile directe. Totuși, comparațiile indirecte sunt inevitabile și pot fi observate de elevi.
Directorul unei școli, Daniela Voinea, consideră că este esențial să se colaboreze cu părinții pentru a evita astfel de comparații, subliniind că ar trebui să comunice rezultatele direct în clasă.
Decizia de a confidențializa performanțele elevilor este influențată de schimbările în mentalitatea părinților. Generațiile anterioare, care au crescut cu pedepse stricte, cum ar fi folosirea curelei, sunt diferite de actualii părinți care promovează încurajările și presiunea de a excela.
În prezent, există o diversitate de abordări în educație, iar concurența devine tot mai acerbă în perioada liceului, ceea ce poate provoca anxietate în rândul elevilor.