În data de 17 februarie 2024, în timpul unui zbor de la Frankfurt la Sevilla, căpitanul a părăsit temporar cabina de pilotaj pentru a merge la toaletă, moment în care copilotul a suferit un leșin, conform raportului agenției CIAIAC, citat de CNN.
La bordul aeronavei Airbus A321 se aflau 199 de pasageri și șase membri ai echipajului. Deși copilotul a acționat involuntar comenzile, zborul a continuat stabil datorită activării pilotului automat. Înregistrările de pe dispozitivul de captare audio au surprins sunete care indicau o incapacitate bruscă și severă a copilotului.
Intervenția căpitanului
După ce căpitanul s-a întors de la toaletă, a încercat să deschidă ușa cărlingii cu ajutorul soneriei, realizând cinci încercări. Un membru al echipajului a efectuat un apel prin interfon, însă fără răspuns. În cele din urmă, căpitanul a utilizat un cod de urgență pentru a accesa cabina de pilotaj și a prelua controlul aeronavei.
În urma incidentului, un medic aflat la bord a acordat primul ajutor copilotului, care și-a recăpătat cunoștința, menționând că își amintește doar că a fost tratat de echipaj și de medic.
Aterizarea de urgență
Căpitanul a decis să redirecționeze zborul către aeroportul Adolfo Suárez Madrid-Barajas, unde aeronava a aterizat aproximativ 20 de minute mai târziu. După aterizare, copilotul a fost transportat la spital, unde a rămas câteva ore pentru evaluări medicale ulterioare.
Raportul a concluzionat că pilotul a suferit de o afecțiune neurologică preexistentă, necunoscută atât lui, cât și echipei medicale care l-a evaluat anterior. Certificatul său medical a fost suspendat.
Evaluarea incidentului
Autoritatea spaniolă a calificat incidentul drept o circumstanță extraordinară și a subliniat faptul că piloții sunt instruiți pentru a gestiona situațiile în care un coleg devine incapacitat. Deși astfel de incidente sunt rare, CIAIAC a menționat că au fost identificate 287 de incapacități ale piloților în timpul zborurilor între 2019 și 2024, conform unei baze de date gestionate de Comisia Europeană.
Într-un raport din 2004, Administrația Federală a Aviației din SUA a raportat 39 de incapacități în rândul piloților companiilor aeriene americane, în perioada 1993-1998.