Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că evaluările naționale nu sunt suficiente pentru a reflecta competențele elevilor. El a subliniat că este inacceptabil ca acestea să se concentreze doar pe două materii, cum ar fi Matematica și Limba și literatura română.
„Nu poți să afirmi că vrei să promovezi cele opt competențe-cheie, dar să te concentrezi doar pe două în evaluări. În clasele mai mici, se include și Matematica, dar în clasa a VIII-a ne limităm doar la aceste două discipline. Care este, atunci, rolul celorlalte competențe cheie? Ele trebuie evaluate corespunzător pentru a determina dacă elevii le-au asimilat și pentru a compara performanțele școlilor și comportamentul profesorilor”, a explicat David.
Ministrul a adăugat că este important să evaluăm toate competențele cheie, având în vedere recentele discuții ale Comisiei Europene care sugerează o reducere a acestora la cinci abilități fundamentale.
Locurile la licee
În ceea ce privește ocuparea locurilor în licee, Daniel David a menționat că ia în considerare o metodologie care să permită ocuparea a până la 50% din locuri printr-un examen organizat de licee. „Este esențial să avem o metodologie clară, astfel încât evaluările să nu devină un business personalizat pentru anumite unități școlare. De asemenea, este important ca acest examen să fie organizat după evaluarea națională, pentru a nu penaliza elevii care au avut o zi mai puțin bună”, a adăugat el.
Ministrul a subliniat că este necesar să descentralizăm procesul de evaluare și să acordăm ponderi diferite pentru disciplinele incluse în evaluările naționale. „Personalizarea educației este un principiu important. Examenul de clasa VIII-a ar trebui să fie mai puțin rigid, având în vedere că învățământul obligatoriu se extinde până la liceu”, a concluzionat el.