„În zona învăţământului liceal suntem în Epoca de piatră, nici măcar Evul Mediu. Adevărul este că acolo lucrurile trebuie schimbate şi trebuie schimbate repede. Avem nevoie de noi discipline, avem nevoie de noi conţinuturi, avem nevoie de noi metode de predare, avem nevoie de noi manuale”, a declarat ministrul Educației, Daniel David.
El a subliniat că procesul educațional ar trebui să se concentreze pe transferul de competenţe. „Unii insistăm foarte mult pe cunoştinţe declarative, uitând celelalte două componente, alţii merg pe abilităţi, uitând componenta teoretică din spate. Aceasta este o problemă majoră, deoarece ne mirăm că nu ne descurcăm în testările internaționale TIMSS sau PISA, care evaluează competenţe integrate, nu doar bucăţi din acestea”, a explicat ministrul.
Potrivit lui David, OCDE subliniază importanţa unui curriculum bazat pe competenţe. „Privind raportul OCDE, am observat că există o insistenţă asupra metodelor de predare moderne. Aş dori să aud opiniile voastre referitor la manuale, mai ales în contextul alternării între varianta tradiţională şi cea online, cu manuale ce includ sarcini accesibile online, chiar şi probe de tip gaming”, a adăugat el.
Ministrul a menționat că raportul OCDE susţine că evaluările standardizate din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a şi a VIII-a sunt acceptabile, dar cele din clasele mai mici ar trebui să fie mai puţin complicate, orientate mai mult către feedback-ul pentru copii, pentru a permite o educaţie personalizată.
Despre evaluarea în clasa a VIII-a
„În ceea ce priveşte evaluarea în clasa a VIII-a, OCDE afirmă clar că actuala evaluare nu îndeplineşte scopul educaţional într-un sistem în care învăţământul este obligatoriu până în clasa a XII-a. Aceasta este prea restrictivă, concentrându-se pe doar două discipline - Matematică şi Limba română, în timp ce în gimnaziu ne dorim o evaluare mai diversificată”, a precizat David.
„De asemenea, evaluarea actuală este punctuală şi afectează traiectoria educațională a unui copil. OCDE sugerează că ar fi util să luăm în considerare notele din clasele a VII-a şi a VIII-a, nu doar evaluarea punctuală”, a adăugat el.
Standardele de notare în educaţie
Daniel David a reiterat că în sistemul educaţional nu există standarde „riguroase” în ceea ce priveşte acordarea notelor. „O notă de opt în Cluj-Napoca poate diferi de o notă de 8 în Satu Mare sau într-un oraş mai mic. Este esenţial să ne asigurăm că standardele de notare sunt uniformizate în toate şcolile din România”, a susţinut ministrul.
În final, el a menţionat că OCDE consideră că modalitatea de evaluare a Bacalaureatului este „relativ acceptabilă”. „Bacalaureatul propus în lege reflectă bine specializările de profiluri şi cred că este corect să se observe aceste diferenţe la nivel de liceu”, a concluzionat David.