Ministrul Agriculturii: Creștere cu peste 30% a vânzărilor datorită plafonării adaosului comercial la alimente

Ministrul Agriculturii: Creștere cu peste 30% a vânzărilor datorită plafonării adaosului comercial la alimente

„Discutăm despre plafonarea adaosului comercial pentru 19 categorii de produse. S-au înregistrat scăderi ale prețurilor cuprinse între 7% și 33% pentru produsele incluse în plafonare. (...) De la implementarea plafonării adaosului comercial, vânzările acestor produse au crescut cu 30%”, a declarat ministrul Barbu în cadrul evenimentului FoodIntelForum, dedicat industriei agroalimentare, conform Agerpres.

Ministrul a subliniat diferența esențială dintre plafonarea prețului final și plafonarea adaosului comercial, argumentând că această abordare este mult mai eficientă din punct de vedere economic. „S-a demonstrat că s-a comis o eroare inclusiv în sistemul energetic, deoarece nu este necesar să se aplice o plafonare a prețului produsului. Plafonarea produsului generează cheltuieli pentru statul român, deoarece (...) atunci când se aplică o plafonare pe produs, ca stat ai obligația de a compensa pierderile înregistrate de către societăți, inclusiv în domeniul energiei”, a explicat oficialul.

Extinderea plafonării adaosului comercial

Bazându-se pe succesul acestei măsuri în sectorul alimentar, Barbu propune extinderea modelului și în domeniul energetic: „Am propus și voi continua să propun plafonarea adaosului comercial de la producătorul de energie până la utilizatori, pentru că astfel statul nu va mai fi nevoit să plătească sume cuprinse între patru, cinci sau șase miliarde de lei pe an companiilor care se ocupă doar cu intermedierea și nu sunt producători de energie”.

Măsura plafonării adaosului comercial la alimentele de bază a fost introdusă inițial în august 2023 pentru 14 grupe de produse, fiind ulterior extinsă la 19 categorii și prelungită până la 30 iunie 2025. Lista actuală include produse esențiale precum: pâine albă simplă, lapte, brânză telemea, iaurt, făină, mălai, ouă, ulei de floarea-soarelui, carne de pui și porc, legume și fructe proaspete, cartofi, zahăr, smântână, unt și magiun.

Experții în economie consideră că aceste date confirmă eficiența măsurii în protejarea puterii de cumpărare a consumatorilor, într-un context economic dificil marcat de inflație ridicată la nivel european.

Sursa stire:
Etichete: adaos comercial economie inflație plafonare produse alimentare sector energetic vânzări
Autor: Paraschiv Dumitru