Strâmtoarea Ormuz, o rută esențială pentru comerțul global cu petrol și mărfuri, este din ce în ce mai evitată de nave din cauza tensiunilor militare dintre Israel și Iran. Asociația Internațională a Armatorilor (BIMCO) a raportat o îngrijorare crescută privind securitatea navigației în această zonă.
Confruntările dintre cele două țări au început cu atacuri israeliene asupra instalațiilor militare iraniene, ceea ce a determinat armatorii să adopte măsuri suplimentare de precauție nu doar în Strâmtoarea Ormuz, ci și în Marea Roșie, ambele fiind cruciale pentru logistica maritimă globală.
Chiar dacă majoritatea navelor continuă să navigheze prin zonă, se observă o scădere modestă a traficului maritim, pe fondul riscurilor percepute. Jakob Larsen, responsabil cu securitatea în cadrul BIMCO, a subliniat că situația actuală generează o incertitudine considerabilă.
Strâmtoarea Ormuz este un punct strategic pentru transportul de petrol, cu un flux zilnic de 20,9 milioane de barili în 2023, reprezentând 20% din consumul global de petrol. Această rută este, de asemenea, vitală pentru transportul de containere, facilitând traficul dinspre Dubai către Asia de Sud și Africa de Est.
Devierea navelor din această zonă poate duce la întârzieri semnificative în lanțurile de aprovizionare și la majorarea costurilor. Impactul tensiunilor din regiune este deja resimțit, cu o creștere de 24% a tarifelor de transport pentru petrolierii VLCC din Golful Persic către China, atingând 1,67 dolari pe baril, cel mai ridicat nivel din 2025.
Asigurătorii au avertizat că, în cazul unei escaladări a conflictului, costurile de asigurare ar putea crește drastic. Compania Hapag-Lloyd a recunoscut că amenințările din Strâmtoarea Ormuz sunt semnificative, dar nu justifică, în prezent, oprirea tranzitului.
Chiar dacă nu au fost raportate atacuri directe asupra navelor comerciale, climatul de nesiguranță afectează piețele, iar o deteriorare a situației ar putea avea consecințe globale asupra prețurilor energiei și bunurilor.