În sectorul auto, aproximativ 45.400 de locuri de muncă au fost pierdute.
Până la sfârșitul primului trimestru, industria germană avea 5,46 milioane de angajați - cu 1,8% sau cu 101.000 mai puțin decât în urmă cu un an, conform unui studiu bazat pe datele Oficiului Federal de Statistică.
Din 2019, înainte de pandemia de coronavirus, numărul de angajați a scăzut în total cu 217.000 persoane, ceea ce reprezintă o scădere de 3,8%. În 2018, industria a înregistrat un record de aproximativ 5,7 milioane de angajați.
„Companiile din industrie sunt supuse unei presiuni imense”, a declarat Jan Brorhilker, managing partner la EY. „Competitori agresivi, în special din China, scad prețurile, piețele cheie de vânzări slăbesc, iar cererea în Europa stagnează la un nivel scăzut. În același timp, companiile se confruntă cu costuri ridicate - pentru energie și personal, de exemplu”, a adăugat Brorhilker.
Alte 70.000 de tăieri de locuri de muncă, în pericol
Pierderea locurilor de muncă va continua, a subliniat Brorhilker. Veniturile din industria germană au continuat să scadă ușor după o scădere semnificativă de la începutul anului 2024.
Brorhilker se așteaptă ca cel puțin 70.000 de locuri de muncă suplimentare să dispară până la sfârșitul anului. Companiile, în special din domeniul ingineriei mecanice și auto, au inițiat programe de reducere a costurilor.
„Vom continua să auzim multe vești proaste pentru moment, înainte ca lucrurile să înceapă să se îmbunătățească din nou”, avertizează Brorhilker.
În sectorul auto, care se confruntă cu cererea slabă, concurența din partea Chinei și tranziția către e-mobilitate, aproape 6% din locuri de muncă au fost pierdute într-un an. Ocuparea forței de muncă în acest sector a scăzut la aproximativ 734.000 de persoane până la sfârșitul lunii martie.
Ocuparea forței de muncă a scăzut semnificativ și în industriile metalurgică și textilă, cu reduceri de peste 4% în fiecare dintre ele. În contrast, sectoarele chimic și farmaceutic au înregistrat pierderi minime de locuri de muncă, de 0,3%.
Creșterea pe termen lung a ocupării forței de muncă în industrie
Criza din industria germană a generat o dezbatere intensă privind poziția Germaniei ca centru de afaceri, cu critici care avertizează cu privire la riscul de dezindustrializare. Totuși, pe termen lung, ocuparea forței de muncă în industrie a crescut: la sfârșitul anului 2024, aceasta era cu 3,5% sau 185.000 de angajați mai mult decât în 2014, conform Oficiului Federal de Statistică.
„Sectorul industrial german a fost deseori declarat mort, dar s-a dovedit a fi remarcabil de rezistent datorită fundamentelor sale solide”, a afirmat managerul EY. Cu toate acestea, condițiile trebuie să se îmbunătățească: pe lângă costuri mai mici și o birocrație redusă, este esențială consolidarea cererii interne pentru a reduce dependența economiei de exporturi. Pachetul de investiții de mai multe miliarde de euro al guvernului federal ar putea oferi câteva impulsuri în acest sens.
Sectorul auto solicită reforme
De asemenea, Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) consideră că guvernul are o responsabilitate crucială. Presiunea de a acționa este mare, deoarece competitivitatea Germaniei ca centru de afaceri s-a erodat în ultimii ani, a declarat președinta VDA, Hildegard Muller.
„Competitivitatea și atractivitatea Germaniei ca centru de afaceri trebuie să fie, prin urmare, principiile directoare ale noului guvern federal”, a avertizat ea. Acești doi factori determină locul unde se fac investițiile, ceea ce înseamnă unde se creează „locuri de muncă în viitor”.