Departamentul Justiției a prezentat vineri detalii despre un acord, în urma unei întâlniri de peste două ore cu familiile victimelor. Sâmbătă, a fost emis un document oficial prin care se precizează că acestea au termen până joi pentru a depune obiecții scrise, conform informațiilor furnizate de Reuters.
Avocatul Paul Cassell, care îi reprezintă pe cei afectați, a declarat că familiile vor contesta orice acord de acest tip, pe care îl consideră insuficient pentru a trasa responsabilitatea asupra Boeing, companie care a fost desemnată de judecătorul federal Reed O’Connor drept responsabilă pentru „cea mai letală crimă corporativă din istoria SUA”.
Acordul și implicațiile sale
Departamentul Justiției nu a luat încă o decizie finală cu privire la semnarea acordului sau continuarea procesului, urmând ca această decizie să fie luată după consultările cu familiile victimelor.
Acordul ar împiedica organizarea procesului programat pentru 23 iunie, în care Boeing este acuzată de inducerea în eroare a autorităților de reglementare americane în legătură cu un sistem esențial de control al zborului pentru modelul 737 MAX, cel mai bine vândut avion al său. O înțelegere de acest tip ar permite companiei să evite o condamnare penală, lucru pe care familiile victimelor îl contestă vehement, cerând ca Boeing să fie trasă la răspundere.
Paul Cassell a afirmat: „Acest nou acord reprezintă un regres față de vara trecută, când Boeing era pregătită să își recunoască vinovăția. În noua variantă, compania nu mai pledează vinovat”. Boeing a refuzat să comenteze situația.
În luna iulie a anului 2023, Boeing a convenit să pledeze vinovată pentru conspirație la fraudă penală, ca urmare a prăbușirilor din Indonezia (2018) și Etiopia (2019), angajându-se să plătească o amendă de până la 487,2 milioane de dolari.
Potrivit Departamentului Justiției, detaliile finale ale unui eventual acord de neurmărire penală nu au fost încă negociate oficial între părți.
Recent, autoritățile americane au informat familiile că Boeing ar urma să plătească suplimentar 444,5 milioane de dolari într-un fond destinat victimelor accidentelor, sumă ce se va adăuga celor 500 de milioane deja plătite de companie în 2021. Fondurile vor fi distribuite în mod egal între victimele celor două accidente.
În prezent, Boeing se află sub o strictă supraveghere din partea Administrației Federale a Aviației (FAA), în special după incidentul din ianuarie 2024, când un avion MAX 9, lipsit de patru șuruburi esențiale, a suferit o avarie gravă în zbor, pierzând un panou de ușă. Ca urmare a acestui incident, FAA a impus un plafon de producție de 38 de avioane pe lună.