În inima Munților Banatului, un peisaj plin de contrast și istorie se desfășoară, unde o cale ferată veche se strecoară printre tuneluri și viaducte. Linia ferată Oravița-Anina, construită în urmă cu peste 150 de ani, a fost o realizare inginerescă remarcabilă, având un parcurs de 34 de kilometri ce include 14 tuneluri și 10 viaducte, realizate de meșteri italieni sub supravegherea inginerilor austrieci.
În prezent, trenurile circulă lent, la fel ca în trecut, iar natura își face simțită prezența, uneori întârzind călătorii prin diverse incidente. De exemplu, un copac prăbușit poate transforma o călătorie de două ore într-o adevărată aventură comunitară, unde pasagerii se alătură echipelor de întreținere.
Ajungând în Anina, vizitatorii sunt întâmpinați de o atmosferă nostalgică. Orașul, odată un centru vibrant cu cea mai profundă mină de cărbune din sud-estul Europei, păstrează doar ruinele unei industrii care a marcat viețile a mii de oameni. Deși mina a atras odinioară atenția regalității, astăzi, rămășițele sale sunt doar o umbră a strălucirii de altădată.
În decursul istoriei, Anina a fost și un loc de divertisment, găzduind spectacole celebre și vizitatori de seamă, inclusiv Josephine Baker, o legendă a cabaretului din anii '20. În prezent, orașul se confruntă cu provocări economice și infrastructurale, iar imaginea sa este una de degradare.
La doar 30 de kilometri distanță, Oravița oferă o surpriză plăcută: o farmacie istorică, bine conservată, care a servit odinioară societatea aristocratică. Această farmacie a fost recunoscută și de Casa Imperială, care comanda produse din acest loc simbolic.
Gara din Oravița, prima construită pe teritoriul actual al României, aduce un omagiu trecutului, deși multe din poveștile sale rămân neauzite. Calea ferată Oravița-Anina, apreciată ca una dintre cele mai frumoase din Europa, continuă să fascineze prin istoria sa bogată și prin amintirile unei epoci în care România era un loc plin de viață și eleganță.