De ce CFR Călători are nevoie de mai mulți angajați, dar este mai puțin eficient decât operatorii privați

De ce CFR Călători are nevoie de mai mulți angajați, dar este mai puțin eficient decât operatorii privați

Un mit frecvent întâlnit în sectorul feroviar românesc susține că un număr mai mare de angajați asigură o eficiență superioară. Totuși, analiza performanțelor operatorilor de transport feroviar arată o realitate diferită.

Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a argumentat în mod constant că instituția sa justifică un număr mare de angajați și subvenții mai mari datorită volumului ridicat de trenuri operate. Cu toate acestea, datele recente obținute de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) contestă această afirmație.

Indicatorul tren-kilometru, care măsoară parcursul total al trenurilor, arată că CFR Călători are 10.876 de angajați pentru a opera un volum de 46.773.879.397 tren-kilometri, ceea ce înseamnă 2,3 angajați la fiecare 10 milioane de tren-km. Comparativ, operatori privați precum Interregional Călători au doar 0,5 angajați pentru același volum.

Ineficiența CFR Călători este evidentă, având de 4,6 ori mai mulți angajați decât Interregional Călători, de exemplu. Această discrepanță ridică întrebări cu privire la justificarea compensațiilor primite de CFR Călători, care sunt de 8,08 ori mai mari decât cele ale Regio Călători, deși volumul operat este considerabil mai mic.

Argumentul legat de „greaua moștenire” și materialul rulant învechit nu este suficient pentru a explica ineficiența, având în vedere că mulți operatori privați se confruntă cu probleme similare. De asemenea, structura birocratică a CFR Călători, cu un număr mare de funcționari TESA, contribuie la aceste probleme, deoarece operatorii privați nu au o astfel de ierarhie complexă.

Un alt aspect semnificativ este consumul de combustibil, CFR Călători consumând zilnic 70 de tone de motorină, o parte din aceasta fiind pierdută. Sistemul de angajare bazat pe merite la operatorii privați contrastaază cu cel de la CFR, unde considerațiile politice joacă un rol important.

În plus, se ridică întrebarea de ce personalul din casieriile CFR Călători nu deservește și operatorii privați. O reformă în acest sens ar putea eficientiza vânzările de bilete și ar îmbunătăți experiența călătorilor.

Etichete: angajați CFR Călători eficiență operatori feroviari subvenții
Autor: Paraschiv Dumitru