Daniel David a fost întrebat, luni după-amiază, într-o conferință de presă, dacă este de acord cu examenele de admitere pentru clasele a cincea care au loc în unele școli și dacă nu consideră că presiunea exercitată asupra copiilor de 11 ani este prea mare.
„Eu nu sunt de acord, în general, cu examenele de selecție foarte dure, așa cum am menționat și în discuțiile anterioare despre evaluarea națională în clasa a opta. Totuși, până când vom implementa reformele necesare, nu dispunem de alte mecanisme pentru a realiza o testare standardizată a copiilor. Este adevărat că, în acest moment - și știți și voi că școlile sunt inegale între ele - notele acordate de profesori sunt adesea inconsistente, din cauza lipsei unor standarde comune puternice.”
Examenul de clasa a cincea în școlile cu cerere mare
„Pentru examenul de clasa a cincea, trebuie să fim cinstiți până la capăt! (...) Există opțiunea părinților, pe care nu-i judec, de a-și duce copiii într-o altă școală, nu neapărat cea care le este alocată. În cazul în care, într-o școală cu clasa a 5-a, numărul de copii care se înscriu depășește numărul de locuri disponibile, nu avem altă opțiune decât să facem selecția pe baza unui examen. Totuși, este important de menționat că acest examen de clasa a cincea nu este obligatoriu”, a afirmat Daniel David.
Acesta a subliniat că elevii care finalizează ciclul primar și trec în clasa a cincea în școala de care aparțin nu trebuie să susțină niciun examen, susținând că, în cazul acestor elevi, „statul își îndeplinește misiunea de a asigura o tranziție lină de la clasa a patra la clasa a cincea”.
Examinările ca soluții temporare
Ministrul consideră că examenele de evaluare din învățământul primar și gimnazial, care au loc o dată la doi ani, au un rol „informativ” în ceea ce privește situația școlilor și a elevilor, însă nu este indicat ca la vârste fragede să existe examene de admitere. În acest context, ministrul subliniază că examenul de clasa a cincea ar trebui să fie „o soluție temporară” pe care unele școli o adoptă până la realizarea reformelor necesare în sistem.
„În principiu, cred că examenele din cadrul unui învățământ obligatoriu, care au altă funcție decât cea de formare și informare, nu sunt idealuri. Este important să avem examene în clasa a doua, a patra, a șasea și a opta, dar cu rolul de a informa, astfel încât părinții să fie conștienți de progresul copiilor. Caracterul lor de selecție pentru trecerea dintr-o clasă în alta nu este indicat, dar, până când vom reforma curriculumul și vom crea standarde mai puternice de evaluare, nu văd alte soluții. Acestea sunt, pentru mine, soluții temporare, nu mecanisme de bune practici în acest moment”, a adăugat Daniel David.