Raportul recent arată că, la 2.440 de adrese din România, figurează 47.513 firme, care cumulează datorii la bugetul de stat de aproape 30 miliarde lei. La o singură adresă din Sectorul 1 al Capitalei sunt înregistrați peste 2.000 de agenți economici și peste 6.000 de persoane fizice autorizate.
Oficialii Curții de Conturi apreciază că „cele mai multe dintre aceste societăți comerciale ar trebui să suscite interesul organelor fiscale”, având în vedere că sunt plătitoare de TVA.
Acum două luni, actualul șef al Finanțelor, Tanczos Barna, susținea că nu se impun majorări de taxe în 2025, deși România se confruntă cu o colectare fiscală slabă și cheltuieli fixe foarte mari. El considera că nu este necesară o creștere a impozitelor atâta timp cât colectarea ANAF rămâne stabilă și cheltuielile sunt controlate.
De asemenea, ministrul Tanczos Barna anunța o reducere lunară cu 5% a cheltuielilor pentru bunuri și servicii.
„În cadrul auditului de conformitate efectuat la Agenția Națională de Administrare Fiscală, Curtea de Conturi a exprimat concluzia cu rezerve privind modul în care au fost respectate prevederile legale referitoare la formarea, evidențierea, urmărirea și încasarea veniturilor bugetului general consolidat administrate de ANAF în anul 2023.
Potrivit constatărilor auditului, au fost identificate deficiențe în ceea ce privește: evidența contabilă a veniturilor statului și evidența analitică pe plătitori; evaluarea riscului fiscal; activitatea în domeniul prețurilor de transfer; soluționarea cererilor de rambursare a TVA; colectarea creanțelor bugetare din TVA și impozit pe profit”, a transmis, miercuri, Curtea de Conturi, într-un comunicat de presă.
Firmele-fantomă, concentrate în câteva adrese din marile orașe
Conform documentului citat, pe baza datelor primite de la Agenția Națională de Administrare Fiscală, Centrul Național pentru Informații Financiare și Oficiul Național Registrul Comerțului, echipa de audit a Curții a realizat o analiză, ajungând la concluzia că este necesară investigarea contribuabililor care au sediile fiscale la aceeași adresă și care înregistrează datorii semnificative la bugetul de stat.
Auditorii au semnalat:
- În România există 2.440 de adrese cu datorii totale de peste 1 milion lei fiecare către bugetul statului la data de 31.12.2023, la care sunt înregistrate multiple societăți comerciale. Numărul total de firme cu sediul social declarat la aceste adrese este de 47.513, cu datorii cumulate de aproape 30 miliarde lei (29.666.938 mii lei);
- Au fost identificate 361 de adrese la care funcționează mai mult de 10 firme, dintre care 72 de adrese au mai mult de 100 firme în aceeași locație;
„Analiza de risc efectuată de structurile ANAF trebuie să completeze indicatorii de risc fiscal pentru a surprinde și acest comportament neconform. În vederea combaterii acestui fenomen, sunt necesare modificări ale cadrului legal actual care permite înregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului a unui număr de sedii sociale multiple la aceeași adresă, inclusiv pe baza unor contracte de asistență juridică, ce devin în fapt permanente.
Curtea de Conturi a identificat un număr semnificativ de adrese din România la care sunt înregistrate sedii sociale aparținând unor sute și mii de firme, cele mai multe fiind localizate în București”, se mai arată în comunicatul de presă.
Sediu comun pentru mii de firme cu datorii de milioane
Astfel, la o adresă de pe bulevardul Bucureștii Noi, Sectorul 1, erau înregistrate 6.061 persoane fizice autorizate și 2.398 societăți comerciale în același spațiu. De asemenea, în Sectorul 1, la o adresă de pe strada Argentina, aveau sediul social declarat 1.895 societăți comerciale, cu datorii cumulate de 465.708 lei.
Un alt exemplu se regăsește în Sectorul 2, unde într-un singur apartament de pe strada Arhitect Grigore Ionescu funcționau 2.736 firme, cu un sold total al datoriilor de 124.773.065 lei (la 31.12.2023).
Riscul fiscal asociat funcționării într-un sediu social comun cu alte zeci, sute sau chiar mii de firme ar trebui evaluat de organele fiscale”, mai afirmă Curtea de Conturi.
Oficialii acesteia consideră că „analiza riscului fiscal existent în cazul unui mare număr de firme cu sediul social declarat la aceeași adresă va permite organelor de control fiscal să identifice grupuri de persoane specializate în transferul firmelor cu datorii mari la bugetul statului către alți acționari și administratori, în scopul de a „îngropa” acele firme, ceea ce face ca măsurile de recuperare ale organelor fiscale să fie ineficiente.”
„Cele mai multe dintre aceste societăți comerciale ar trebui să suscite interesul organelor fiscale, dat fiind riscurile fiscale evidente determinate de funcționarea „la grămadă” a zecilor, sutelor sau chiar miilor de firme la o adresă unică, toate având cod valabil de TVA, fiind parte din circuitele de deductibilitate a TVA la nivel național, cu o influență semnificativă asupra economiei TVA”, se concluzionează în comunicatul de presă.