În România, conceptul de self-service pentru repararea telefoanelor mobile și a automobilelor câștigă tot mai mult teren. Clienții pot acum să își repare singuri dispozitivele sau mașinile, utilizând echipamente specializate, fără a necesita cunoștințe tehnice avansate.
Un exemplu este Andrei, care a ales să repare un telefon cu ecranul spart într-un astfel de self-service. Deși a încercat anterior să facă reparația acasă, lipsa echipamentului adecvat l-a determinat să solicite ajutorul acestui serviciu, care oferă toate instrumentele necesare.
„Trebuie să scot tot din el și să le pun bineînțeles cum trebuie,” a explicat Andrei, subliniind avantajele acestui sistem, care, în prezent, nu implică costuri pentru manoperă.
În sectorul auto, mecanicii supraveghează clienții care aleg să rezolve singuri mici probleme. Aceștia pot închiria un spațiu de lucru pentru 70 de lei pe oră. Narcis, un client, a menționat: „Am o mică vibrație la scutul termic. Ne scutește de manoperă.” Ionuț, alt client, a adăugat: „E mult mai convenabil să o fac singur, atât din punct de vedere financiar, cât și al timpului.”
Trendurile self-service-urilor au început acum 15 ani, inițial în domeniul spălătoriilor auto. Alexandru, administrator al unei spălătorii, a declarat: „Am văzut în Italia, în 2010, cum aceste servicii au început să apară și în România.”
Pe lângă avantajele economice, sociologul Romeo a observat o tendință globală către o economie sustenabilă, în care oamenii caută soluții pentru a repara lucruri în loc să cumpere altele noi. Economistul Dan a adăugat că companiile se confruntă cu o lipsă constantă de forță de muncă.
Conform datelor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, în ultimii cinci ani, România a înregistrat aproape 300 de firme noi care oferă echipamente pentru activități de self-service.