Edu Grădina reprezintă un proiect inovator inițiat de echipa Formator cu Zvâc, coordonat de Luiza Florea.
„Edu Grădina este un proiect de învățare în afara sălii de clasă. O grădină în adevăratul sens al cuvântului, dar și un spațiu de legat relații. Este o sală de clasă în aer liber, precum și un loc vindecător și terapeutic”, explică Luiza.
Cum funcționează o Edu Grădină
Proiectul începe cu o echipă care se integrează într-o comunitate timp de aproximativ șase luni. În această perioadă, copiii și profesorii participă la ateliere, învățând despre permacultură, sustenabilitate, dezvoltare socio-emoțională și participând la proiecte practice. Grădina este creată chiar de ei.
„Punem o floare lângă o roșie pentru a atrage insectele care ajută la polenizare. Pregătim pământul, îl mulcim, după care plantăm răsaduri și ne asigurăm că udăm grădina”, adaugă Luiza Florea.
Grădinile ca spații de învățare și hrănire
Într-o țară în care mulți copii vin la școală pe stomacul gol, o astfel de grădină pedagogică devine atât sală de clasă, cât și sursă de hrană.
Luiza Florea menționează: „Unul dintre copii a spus: «Doamna, e minunat acum că putem să mâncăm din grădina școlii atunci când nu avem de mâncare acasă». Discuția a continuat cu ideea de a face o salată cu ce avem în grădină și de a învăța cum este să fim ca la restaurant, mai ales având în vedere că lucrăm cu copii din medii foarte vulnerabile.”
Proiectul Edu Grădina nu se adresează doar elevilor; profesorii sunt incluși activ, beneficiind de sesiuni de formare și sprijin pentru a desfășura lecțiile în aer liber.
„Ne dorim să aducem educația antreprenorială în grădină, utilizând resursele locale și un petec de pământ ca spațiu de învățare în comunitate”, spune Luiza.
Deși profesorii pot fi inițial sceptici, reacțiile lor se transformă rapid. „La finalul unei săptămâni de formare, o profesoară de matematică a afirmat: «Cred că este o idee bună. O să încerc și eu acest proiect la clasa mea și o să-i scot afară pe copii.»”
Un aspect emoționant al proiectului este transformarea copiilor care au dificultăți de adaptare în comunitatea școlară. Luiza Florea povestește: „Unul dintre copii a rămas două ore la o plantare și, după aceea, am întrebat-o pe doamna director cine este acest copil care mi-a demonstrat că știe să colaboreze. Acesta, care era considerat cel mai problematic elev al școlii, a reușit să se integreze și să câștige încredere în sine.”
Edu Grădina a fost implementată deja în Viștea de Sus, Topraisar și Curcani, în școli din medii vulnerabile. Copiii sunt atât de entuziasmați încât le propun părinților să planteze și acasă, „ca la școală”.