După integrarea României în spațiul Schengen, traficul la frontieră a crescut semnificativ, iar podul Prieteniei de la Giurgiu se confruntă cu blocaje severe. Zilnic, aproximativ 4.000 de vehicule așteaptă să traverseze, iar timpul mediu de așteptare ajunge la două ore.
Una dintre problemele principale este neimplementarea unui sistem de plată electronică pentru taxa de pod, în timp ce autoritățile bulgare au demarat lucrări de reparație la pod în plină sezon estival.
În total, aproximativ 2 milioane de persoane tranzitează această frontieră anual, iar vara aduce o creștere a numărului de turiști români care călătoresc în Grecia, Turcia și Bulgaria. Cozile de vehicule ajung adesea până la un kilometru, vizibile chiar și din aer.
Deși CNAIR a promis soluții, implementarea unui sistem de plată electronică pentru taxa de pod nu va fi finalizată până anul viitor, iar autoritățile bulgare, care efectuează lucrări de reabilitare a podului din 2022, nu sunt afectate de congestia din partea română.
Traficul de camioane este și el o problemă, cu o capacitate estimată de 7.500 de vehicule pe zi. În plus, reparațiile bulgare nu au fost efectuate de peste 70 de ani, în ciuda creșterii exponențiale a traficului.
Autoritățile române intenționează să construiască un nou pod, Giurgiu-Ruse 2, care ar putea ajuta la decongestionarea traficului, însă lucrările efective nu vor începe mai devreme de doi ani.