La începutul lunii iulie, președintele american Donald Trump a anunțat intenția de a impune un tarif de 30% asupra bunurilor importate din Uniunea Europeană, începând cu 1 august. Deși discuțiile comerciale între UE și SUA sunt în curs de desfășurare, un acord nu a fost atins până în prezent. Uniunea Europeană pregătește măsuri compensatorii în cazul în care aceste taxe vor fi implementate.
Industria auto europeană resimte deja impactul tarifelor impuse anterior de 25%, care au crescut costul total al taxelor vamale pentru vehiculele din UE la 27,5%. Amenințarea unei majorări la 30% intensifică presiunile financiare asupra producătorilor. De exemplu, Volkswagen a raportat o creștere a costurilor de 1,3 miliarde de euro în prima jumătate a anului, ceea ce a dus la o scădere semnificativă a profitului operațional.
Stellantis, un grup ce include mărci precum Dodge și Peugeot, se așteaptă la pierderi de 2,3 miliarde de euro în prima jumătate a anului, în timp ce Volvo Cars și Puma au anunțat, de asemenea, scăderi ale profitabilității și pierderi anticipate.
Afectați sunt și producătorii din sectorul băuturilor și tehnologiei. Rémy Cointreau, de exemplu, a ajustat estimarea pierderilor cauzate de tarifele din SUA de la 25 la 35 de milioane de euro pentru 2025-2026. Nokia a revizuit prognoza de profit operațional, estimând un impact al tarifelor americane de până la 80 de milioane de euro.
Unele companii, precum Thales, și-au construit prognozele pe baza unor tarife moderate, dar incertitudinea globală face ca aceste estimări să fie tot mai riscante. Analiștii de la Citi avertizează că, în ciuda absorbției temporare a tarifelor de către exportatorii europeni, efectele asupra inflației ar putea fi dezinflaționiste, cu estimări de 0% inflație pentru bunurile de bază în zona euro până în 2026.