Școlile din mediul rural: condiții precare și lipsa investițiilor

Școlile din mediul rural: condiții precare și lipsa investițiilor

În mediul rural, unitățile de învățământ se confruntă cu numeroase neajunsuri, iar aceste probleme sunt amplificate de contractele păguboase încheiate de unii edili. Subiectul este analizat în detaliu într-un nou episod din campania "Școli în construcție, viitor în pauză".

În județul Giurgiu, întâlnim atât școli insalubre, unde elevii învață în două schimburi din lipsă de spațiu, cât și instituții în care reparațiile au fost executate de firme de casă, fără respectarea standardelor de calitate.

Am vizitat trei sate din județul Giurgiu. În localitatea Drăgăneasca, la grădiniță nu a curgătoare apă de o lună. Doamna de serviciu ne-a împărtășit: "Eu am luat apă de acasă, veneam cu bidoanele. Mergeam cu ei la toaletă, le turnam apă, se spălau pe mâini, se ștergeau cu șervețele".

De asemenea, clădirea toaletei este mai mare decât grădinița în sine, existând un total de 11 toalete, în timp ce copiii învață într-o singură încăpere.

Când am căutat-o pe directoare pentru explicații legate de lipsa apei, am găsit-o în satul vecin, la Trestieni. Reporter: "De ce n-ați reparat?" Mioara Ivan, directoarea școlii, a declarat: "Nouă ne-au intrat bugetele foarte târziu, chiar săptămânile trecute am primit bugetul... Deci, ianuarie, februarie, martie nu am avut niciun ban".

Directoarea a susținut că, timp de 15 ani, școala nu a putut efectua nicio investiție din cauza conturilor blocate. "Pentru o grupă foarte mică de copii s-a făcut o investiție foarte mare. Școala aceasta cu 500 de elevi nu a putut beneficia de niciun proiect european", adaugă ea, vizibil frustrată.

O învățătoare, Ana Popescu, ne-a arătat igrasia de pe pereți, care afectează echipamentele: "Nu pot să folosesc priza de acolo că e umezeală... Uitați-vă, deja se exfoliază aici".

În ciuda acestor probleme, la Școala din Trestieni s-au efectuat reparații generale în valoare de 23.700 de euro. Viceprimarul a menționat că una dintre companiile care a realizat lucrările este de fapt o rudă a primarului.

Când am încercat să contactăm firma pentru un punct de vedere, am fost întâmpinați de o persoană în vârstă care a afirmat că nu există nicio societate în apartamentul ei. Această companie, cu sediul într-un bloc din București, a realizat diverse lucrări în comună, având un vârf de activitate în 2019, când a câștigat contracte în valoare de peste 2.600.000 euro.

Primarul Petre Nicolae a îndatorat comuna pentru a construi o școală nouă în satul Poenari, dar proiectul a întâmpinat dificultăți. Dragoș Ivan, localnic: "Școala proiectată nu a încăput în amplasamentul pe care l-au avut ei aici".

După demolări, pe peretele clasei vechi a rămas doar o tablă cu urme de cretă. Am încercat să contactăm primarul pentru o reacție, dar până la ora publicării reportajului nu am primit răspuns.

Ministrul Educației, Daniel David, a propus trei soluții pentru a reduce discrepanțele dintre mediul rural și cel urban: 1. campusuri școlare în zonele izolate; 2. comasarea elevilor într-o singură școală pentru a atrage profesori mai bine plătiți; 3. cursuri online.

Daniel David, ministrul Educației: "Deci, asta va trebui gândit în viitor, fiindcă acolo se află o jumătate de Românie". Deși numărul profesorilor din învățământul preuniversitar este în creștere, atât în urban, cât și în rural, această tendință nu este suficientă pentru a rezolva problemele existente.

Urmărește Știrile PRO TV pe canalul de social media preferat.

Sursa stire:
Etichete: condiții precare educație investiții mediul rural școli
Autor: Paraschiv Dumitru