China își propune să dezvolte un nou coridor maritim care să faciliteze comerțul cu Europa, reducând costurile și îmbunătățind autonomia pe o piață globală instabilă.
Noul traseu, denumit Ruta Arctică Express, a fost inaugurată recent cu o navă care a navigat din Ningbo, China, până la Gdansk, Polonia, în 20 de zile. Aceasta reprezintă o alternativă la rutele tradiționale, precum Canalul Suez și Capul Bunei Speranțe, promițând timpi de tranzit mai scurți și emisii reduse.
Beijingul intenționează să transforme această rută într-un serviciu regulat până în 2026, în contextul în care schimbările climatice transformă regiunile polare într-o zonă de interes economic și strategic.
Potrivit experților, până la 30% din comerțul sino-european ar putea fi redirecționat prin acest nou coridor, ceea ce ar ajuta la decongestionarea rutelor existente. Proiectul se bazează pe cooperarea cu Rusia, care intenționează să investească masiv în infrastructura necesară pentru a susține acest tip de transport pe tot parcursul anului.
Primul voiaj a demonstrat eficiența acestei rute, care ar putea reduce timpul de livrare de la 40 de zile, cât durează traversarea Canalului Suez, la 18 zile. Totuși, utilizarea acestei rute este limitată la sezonul estival, în perioada în care gheața se topește, iar infrastructura din zonă rămâne insuficient dezvoltată.
Deși este promovat ca un model de transport ecologic cu emisii reduse, utilizarea acestei rute ridică și îngrijorări legate de impactul asupra mediului, inclusiv riscuri de poluare și propagare a speciilor invazive. China va avea nevoie de o cooperare internațională eficientă și de reglementări de mediu stricte pentru a asigura durabilitatea acestei inițiative.