Recent, premierul Bolojan și vicepremierul Dragoș Anastasiu au detaliat un plan de reformă pentru companiile de stat, având ca scop reducerea risipei și îmbunătățirea eficienței economice. Printre companiile vizate se numără CFR SA și CFR Călători, care au anunțat măsuri specifice pentru a-și optimiza activitatea.
CFR SA, una dintre cele mai mari entități feroviare din România, a raportat pierderi semnificative, de 417 milioane de lei. Pentru a contracara această situație, compania a elaborat un plan de austeritate care include o analiză a activităților și propuneri de economisire a costurilor de întreținere a infrastructurii. Măsurile propuse vizează în special angajații din zonele cu trafic redus, generând o economie estimată de 3,25 milioane de lei lunar. De asemenea, directorii vor avea salariile reduse cu 10% începând cu 1 august.
CFR SA intenționează, de asemenea, să implementeze acțiuni de restructurare care ar putea aduce economii anuale de 57 de milioane de lei. Compania plănuiește să vândă echipamentele vechi, estimând o încasare de aproximativ 8,7 milioane de lei până în 2025. În același timp, se preconizează investiții în modernizarea infrastructurii existente.
CFR Călători, la rândul său, a anunțat un plan de redresare care preconizează o reducere a cheltuielilor de 130 de milioane de lei până în 2025. Acesta include limitarea angajărilor, optimizarea forței de muncă și recalificarea personalului. De asemenea, se va reduce salariul directorilor cu 10%, generând o economie de aproximativ 300.000 de lei. Angajații nu vor mai putea cumula pensiile cu salariul, iar orele suplimentare vor fi suspendate, ceea ce ar putea reduce cheltuielile cu 47 de milioane de lei. Compania va suspenda și trenurile neperformante, economisind astfel aproximativ 40 de milioane de lei.
În contrast cu măsurile adoptate de CFR SA și CFR Călători, sporul de metrou de la Metrorex nu va fi eliminat, deoarece este inclus în Contractul Colectiv de Muncă. Adunarea Generală a Acționarilor a solicitat ca acest spor să fie acordat doar angajaților care lucrează efectiv în subteran. Ca alternativă, bugetul pe 2025 va fi întocmit pe zero, ceea ce ar putea implica reduceri semnificative de la întreținerea și reparațiile necesare.