Apple rămâne singurul brand evaluat la un trilion de dolari, reprezentând mai mult de 12% din valoarea totală a clasamentului Global Top 100, conform analizei efectuate de Kantar, lider global în date și analize de marketing.
Pe următoarele locuri se află Google, cu o valoare de 944 miliarde de dolari, Microsoft - 884,8 miliarde de dolari, Amazon - 866 miliarde de dolari și NVIDIA - 509 miliarde de dolari.
BrandZ Most Valuable Global Brands 2025
Kantar a publicat cea de-a 20-a ediție a BrandZ Most Valuable Global Brands, un clasament esențial al brandurilor din lume, bazat pe percepțiile consumatorilor și performanța financiară a acestora.
Din 2006, valoarea cumulată a Topului 100 Global a crescut cu peste 9,3 trilioane de dolari, atingând acum 10,7 trilioane de dolari.
Prezența brandurilor americane
Mărcile americane constituie 82% din valoarea totală a clasamentului Top 100 Global, o creștere semnificativă față de 63% în 2006. Totuși, creșterea brandurilor chineze și volatilitatea provocată de majorarea tarifelor ar putea influența această dinamică, conform realizatorilor clasamentului.
Mărcile chineze și-au dublat valoarea în ultimele două decenii, reprezentând acum 6% din valoarea totală a Global Top 100, în timp ce brandurile europene au scăzut la doar 7% (de la 26% în 2006).
Martin Guerrieria, coordonatorul Kantar BrandZ, a declarat: "Chiar și în perioadele de criză economică, cele mai valoroase branduri din lume au depășit constant indicele S&P 500 și MSCI World Index timp de două decenii. Aceasta demonstrează valoarea marketingului. Un brand este cel mai valoros activ al unei companii, iar companiile nu ar trebui să reducă investițiile în marketing ca răspuns la șocurile pieței."
Creșterea brandurilor internaționale
Pe lângă brandurile din SUA, s-au înregistrat progrese notabile pentru Spotify din Suedia, care a reintrat în Top 100 Global pe locul 76, Airtel din India, retailerul argentinian Mercado Libre, singurul brand din America Latină inclus în clasament, Zara din Spania, care a urcat cinci poziții până pe locul 65, și RBC din Canada, cu cea mai mare creștere anuală a valorii mărcii (43%) dintre toate mărcile de servicii financiare din afara SUA.
Inovația în domeniul brandurilor
Brandurile inovatoare, cele care au schimbat regulile în categoria lor sau s-au reinventat, au reprezentat aproape trei sferturi (71%) din valoarea de 9,3 trilioane de dolari creată în Top 100 Global din 2006. În 2025, printre acestea se numără Stripe și Chipotle, care au intrat în clasament pentru prima dată (pe locurile 85 și 86) și Aldi, care a fost în Top 100 Global timp de 15 din ultimii 20 de ani și se află acum pe locul 94.
"Inovatorii care răspund nevoilor consumatorilor sau le redefinește complet sunt mărcile care schimbă fundamental Topul 100 global în ultimele două decenii - gândiți-vă la Uber, Booking.com și acum ChatGPT. Cele mai de succes, cum ar fi Apple, Amazon, Google și Microsoft, s-au îndepărtat de mult de produsele lor inițiale," a adăugat Martin Guerrieria.
Impactul rețelelor sociale
Instagram și TikTok au înregistrat creșteri impresionante de 101% și, respectiv, 25%, evidențiind influența continuă a rețelelor sociale asupra comportamentului consumatorilor și facilitarea vânzărilor directe către consumatori (D2C) pentru branduri și influenceri la nivel global.
Conform Kantar, comerțul cu amănuntul a continuat să crească post-pandemie, cu o avansare generală a valorii brandurilor de 48%, întrucât comerțul electronic și brandurile private generează valoare pentru consumatori în vremuri de inflație. În contrast, valorile brandurilor din categoriile de consum, cum ar fi îmbrăcămintea (0%), alimentele și băuturile (-1%) și îngrijirea personală (-5%), au rămas stabile sau au scăzut, deși branduri precum Uniqlo, Coca-Cola și Dove își depășesc concurenții.
De asemenea, sectorul de lux, unul dintre puținele care a prosperat în timpul pandemiei, a înregistrat o scădere de 2% în 2025, parțial din cauza cererii mai slabe din China, unde o examinare mai critică a afişărilor de bogăţie a dus la o schimbare a preferințelor consumatorilor de la simboluri de statut către experiențe de stil de viață.
În concluzie, valoarea totală a Topului 100 Global a atins un record de 10,7 trilioane de dolari, reprezentând o creștere de 29% față de anul anterior.