Berlinul, capitala Germaniei, își promovează intens atracțiile culturale unice, palatele prusace și cluburile de muzică tech pentru a stimula turismul, care a fost afectat în urma pandemiei, spre deosebire de alte orașe europene care au înregistrat o revenire rapidă.
Christian Taenzler, purtător de cuvânt al VisitBerlin, afirmă că orașul nu se confruntă cu probleme legate de supraturism, subliniind că acesta este suficient de mare pentru a dispersa vizitatorii. În special pe timpul verii, când localnicii sunt plecați, orașul dispune de mult spațiu pentru turiști.
În primele șase luni ale anului, Berlin a atras un număr de 5,9 milioane de turiști, generând 13,9 milioane de înnoptări. Gradul de ocupare a hotelurilor a fost de 52,8%, semnificativ mai mic comparativ cu Madrid (65%) și Paris (79%), unde turismul s-a redresat mai repede.
În anul 2019, înainte de pandemie, Berlin a înregistrat aproape 14 milioane de vizitatori, cu 34 milioane de înnoptări. Turismul a contribuit cu aproximativ 4,6% la economia orașului în 2023, inclusiv efectele indirecte, conform unui studiu DIW Econ.
Comparativ, Parisul și Roma au beneficiat de un aport de aproape 14% din turism în economiile lor, în timp ce Madrid a avut 8%. Berlin depinde mai mult de turiștii germani, care sunt adesea mai atenți la buget.
Există speranțe că schimbările climatice ar putea redirecționa turiștii către zonele nordice în anii următori. Un studiu realizat de Centrul comun de cercetare al Comisiei Europene sugerează că valurile de căldură din sud ar putea face destinațiile de vacanță din acea regiune mai puțin atractive.
Cu toate acestea, economistul Adrian Prettejohn subliniază că, deocamdată, nu există dovezi clare că turiștii își schimbă preferințele semnificativ. Taenzler a adăugat că Berlinul, cu temperaturi medii de 25 de grade Celsius pe timpul verii, ar trebui să atragă turiștii care caută un climat mai răcoros, evidențiind opțiunile de recreere în aer liber disponibile în oraș.