Avertismentul autorităților subliniază faptul că noile măsuri ar putea afecta nu doar siguranța aeriană, ci și lanțul de aprovizionare, având potențialul de a genera consecințe neprevăzute.
Sectorul aeronautic se confruntă deja cu tarife vamale de 10% pe majoritatea avioanelor și pieselor importate, ca urmare a anunțului președintelui Donald Trump din aprilie referitor la impunerea unor taxe vamale semnificative asupra partenerilor comerciali. Situația s-a complicat și mai mult luna trecută, când Departamentul Comerțului a demarat o investigație cunoscută sub numele de Secțiunea 232, care analizează posibilele riscuri pentru securitatea națională generate de importuri, ceea ce ar putea conduce la tarife și mai mari.
Industria solicită amânarea măsurilor
Asociația Industriei Aerospațiale (AIA), care reprezintă companii de renume precum Boeing, Airbus, RTX și GE Aerospace, a cerut Departamentului Comerțului să extindă cu 90 de zile perioada de consultare publică pe tema Secțiunii 232 și să evite impunerea de noi tarife timp de cel puțin 180 de zile.
Asociația a subliniat necesitatea unor consultări suplimentare cu industria înainte de implementarea oricăror tarife vamale, pentru a se asigura că acestea reflectă corect preocupările de securitate națională și nu compromit siguranța aviației sau lanțul de aprovizionare.
Demonstrând vulnerabilitățile sistemului
În încercarea de a evidenția fragilitatea sistemului de aprovizionare actual, AIA a menționat un incident din februarie, când un incendiu la un furnizor de elemente de fixare din Pennsylvania a perturbat producția, arătând dificultățile în găsirea și certificarea de noi furnizori. „Ar putea dura până la 10 ani pentru a stabili un nou furnizor intern și pentru a-l certifica la nivelul riguros de siguranță cerut”, au declarat reprezentanții asociației.
Impactul asupra companiilor aeriene
Grupul Airlines for America, care reprezintă mari transportatori precum American Airlines, United Airlines și Delta Air Lines, a avertizat că noile tarife ar putea conduce la scumpirea biletelor de avion și a tarifelor de transport aerian.
„Costurile mai mari din sectorul aviației comerciale vor afecta capacitatea industriei de a inova și de a crește, slăbind astfel securitatea economică și națională”, au subliniat companiile aeriene în comentariile adresate Departamentului Comerțului.
Companiile au avertizat că tarifele ar putea destabiliza lanțul de aprovizionare din aviație, care se află în plină redresare, ar putea facilita intrarea pe piață a pieselor contrafăcute și ar putea crea un efect de domino cu provocări și consecințe neprevăzute.
Companiile aeriene și producătorii au făcut lobby pentru restabilirea regimului fără tarife din cadrul Acordului Civil pentru Avioane din 1979, care anterior aducea un excedent comercial anual de 75 de miliarde de dolari sectorului american. Conform acestui acord, piesele trebuie certificate de Administrația Federală a Aviației (FAA) pentru a fi scutite de tarife.