Asociația Pro Infrastructură a anunțat, vineri, că UMB, constructorul care a câștigat două loturi ale Autostrăzii A8, cere rezilierea și încetarea "amiabilă" a contractelor. Această solicitare a fost motivată de suma inițială pe care trebuie să o plătească CNIR pentru garanția de bună execuție, care reprezintă 1,5% din valoarea contractului.
„Românii, și mai ales moldovenii, așteaptă de peste 30 de ani să se conecteze la Europa printr-o rețea rutieră modernă, rapidă și sigură. Ne-am bucurat când am aflat că cele mai dificile secțiuni ale Autostrăzii A8 au fost adjudecate de UMB, cel mai puternic constructor de pe piață, sperând că acest lucru va sprijini realizarea proiectului, în ciuda problemelor de finanțare. Însă, cu surprindere, am aflat că Umbrărescu, un autodeclarat patriot, renunță la contractul recent semnat pentru loturile Ditrău-Grințieș (7,3 miliarde lei cu TVA) și Sărățeni-Joseni (5,9 miliarde lei cu TVA), pe care ar trebui să-l semneze în curând”, au declarat reprezentanții Asociației Pro Infrastructură pe rețelele de socializare.
Potrivit acestora, „mărul discordiei” este suma pe care UMB trebuie să o achite CNIR, care se ridică la aproximativ 90 milioane lei. Această sumă a fost acceptată de două ori de către UMB: atât prin depunerea ofertei în cadrul licitației, cât și prin semnarea contractului care stipulează clar această clauză. Cu toate acestea, UMB cere acum CNIR reducerea garanției de la 1,5% la 0,5% a sumei de garanție de bună execuție. CNIR, inițial, a trimis un document nesemnat, dar ulterior a realizat că este ilegal și a solicitat puncte de vedere de la agențiile competente, confirmând că o astfel de modificare este substanțială și nu poate fi efectuată fără a încălca legea achizițiilor publice. Pierderea fondurilor europene ar deveni astfel o certitudine”, au mai transmis reprezentanții asociației.
Aceștia mai afirmă că „UMB se supără, își ia jucăriile și pleacă”. „UMB dorește să renunțe și, culmea, cere restituirea imediată a scrisorii de garanție de participare la licitație. Această garanție este menită să protejeze statul de antreprenori neserioși care își schimbă deciziile după ce au fost declarați câștigători. Clauza de garanție este standard pentru toate contractele licitate de CNAIR și CNIR în ultima perioadă”, au adăugat specialiștii organizației.
Asociația Pro Infrastructură își exprimă speranța că UMB va reconsidera poziția sa, va respecta clauzele contractuale asumate și va continua lucrările pentru sectoarele din Autostrada A8.